Kapitel 1: Hvad er en velfærdsstat?
1.1 Hvad er velfærd?
- 1. Hvad kan der udledes af tabellerne 1.1 og 1.2?
- 2. Hvad menes der med universelle ydelser?
- 3. Definér en velfærdsstat. Brug hertil tekstboks 1.4.
- 4. Redegør for forskellen mellem det objektive velfærdsbegreb og den behovsorienterede velfærdsforståelse.
- 5. Argumentér for, hvilken forståelse, der bedste kan indfange graden af velfærd efter din mening.
- 6. Diskutér, hvorvidt HDI-indekset er et godt mål for velfærd. Tag udgangspunkt i tekstboksen ”Er velstand det samme som velfærd?”
1.2 Velfærdsstaten – og dens definitioner
- 1. Hvad er forskellen på den vertikale og horisontale omfordeling?
- 2. Forklar begreberne positiv og negativ selektivisme.
- 3. Redegør for forskellen på en velfærdsstat og et velfærdssamfund.
- 4. Forklar forskellen mellem de tre centrale former for medborgerskab: det civile medborgerskab, det politiske og det sociale medborgerskab. Find på eksempler på, hvordan disse former for medborgerskab konkret viser sig i velfærdsstaten.
1.3 Ideologier – hvem gør hvad?
- 1. Definér, hvad en ideologi er?
- 2. Beskriv en ideologis tretrinsudvikling.
- 3. I grupper optages en sekvens, der kan illustrere de centrale træk i de fire store ideologier. Alternativt opfører grupper nogle korte skuespilssekvenser, der illustrerer de centrale træk.
- 4. Redegør for begreberne stat, marked og civilsamfund. Kom herunder ind på, hvilke færdselsregler, der findes i de respektive tre.
- 5. Redegør for i hvilke historiske sammenhænge henholdsvis liberalismen, konservatisme, konservatismen og socialliberalismen opstod.
- 6. Beskriv de vigtigste visioner og værdier i de opstillede ideologier.
- 7. Tegn et diagram, der indeholder de fire ideologier.
- 8. Hvilke funktioner har de politiske ideologier? Find via www.infomedia.dk materiale, der kan begrunde dit svar.
- 9. Undersøg, ved anvendelse af de politiske partiers hjemmesider (evt. arbejds- og principprogrammer), hvorvidt de respektive ideologier skinner igennem. Eksemplificér.
- 10. Undersøg, ved anvendelse af de politiske partiers hjemmeside, om (og i givet fald hvorledes) udvalgte partiers politiske programmer adskiller sig fra hinanden ideologisk.
- 11. Skriv en ideologisk tale for en selvvalgt ideologi om et selvvalgt emne.
- 12. Lav et notat til henholdsvis til en de politiske partier ledere indeholdende ideologiske argumenter om en selvvalgt problematik.
- 13. Udarbejd en problemformulering, der tager udgangspunkt i, og benytter det gennemgåede indhold. Husk de taksonomiske niveauer.
1.4 Velfærdsmodeller
- 1. Undersøg de væsentligste ligheder og forskelle i de tre velfærdsmodeller. Brug hertil fx www.youtube.com/watch. Begreberne stat, marked og civilsamfund skal indgå.
- 2. Hvad er de centrale mål med en velfærdsstat for dig? Begrund.
- 3. Find empiri, der kan belyse forskellen i den liberale (USA) og den socialdemokratiske model i forhold til fx uddannelse, sundhed, overførselsindkomster, børne- og ældrepleje.
- 4. Kan der lokaliseres ideologiske træk i de forskellige modeller? Begrund svaret.
1.5 Forsvar for den universelle model – hvad er retfærdigt?
- 1. Hvad ligger der i henholdsvis frihedsprincippet og differensprincippet?
- 2. Redegør for Rawls fire søjler for fordelingen af velfærd i et samfund.
- 3. Undersøg, via relevant empiri, hvilken søjle det danske samfund arbejder ud fra. Brug fx www.youtube.com/watch og https://www.youtube.com/watch?v=8aC9_v-AbS4
- 4. Argumentér for, hvilken fordeling, du mener, er den mest retfærdige.
- 5. Brug tekstboks 1.11 til at diskutere, hvorvidt ulighed er godt eller skidt. Begrund svaret.
- 6. Se klippet www.youtube.com/watch og sammenhold med pointerne i tekstboks 1.12. Hvem holder du med og hvorfor?
1.6 Velfærdstrekanten og velfærdsmodellerne
- 1. Redegør for Habermas’ begreber om system- og livsverden.
- 2. Hvad menes der med, at systemverdenen koloniserer livsverdenen.
- 3. Forklar begreberne klientgørelse og dertilhørende fremmedgørelse.
- 4. Hvad mener Habermas med rationalitetens irrationalitet? Kan du give et eksempel?
- 5. Diskutér muligheden for at styrke civilsamfundet i Danmark. Kom ind på, hvorvidt civilsamfundet kan overtage opgaver fra hhv. stat og marked og hvilke fordele og ulemper, der må være forbundet hermed. Overvej fx kønnenes ligestilling i modellerne.
- 6. Del klassen op i et passende antal grupper. Giv hver gruppe til opgave at udvikle et initiativ, der har til formål at styrke civilsamfundets rolle i samfundet. Lad grupperne præsentere deres påfund for resten af klassen.
1.7 Den danske velfærdsstat
- 1. Redegør – ved hjælp af en tidslinje - for udviklingen i den danske velfærdsstat. Fremhæv i den forbindelse tre vigtige reformer og deres betydning for nutidens velfærdsstat.
- 2. Hvad kan der udledes af tabel 1.4?
- 3. Hvad karakteriserer den danske velfærdsstat i dag?
1.8 Velfærdsstaten – til kamp mod ulighed
- 1. Hvad menes der med indkomstoverførsler? (Giv eksempler)
- 2. Hvad menes der med serviceydelser? (Giv eksempler)
- 3. Del klassen ind i et passende antal grupper. Giv til opgave, at hver gruppe vælger en reform med udgangspunkt i hvilken de:
- a. Redegør for reformens vigtigste elementer.
- b. Analyserer reformens betydning for sin samtid.
- c. Diskuterer reformens relevans og betydning for dagens velfærdsstat.
- 4. Redegør for forskellen mellem demografiske ændringer, behovsbetingede ændringer og politisk besluttede ændringer.
- 5. Find empiri, der viser eksempler på de tre respektive former for ændringer.
1.9 Universelle vs. selektive velfærdsydelser
- 1. Forklar forskellen på de to typer af velfærdsydelser.
- 2. Vurdér risikoen for social stigmatisering i en velfærdsstat med universelle ydelser kontra i en velfærdsstat med selektive ydelser.
- 3. Skriv en tale, der argumenterer for at bevare universelle ydelser eller for at indføre selektive ydelser. Brug teoretiske argumenter fra hele kapitlet.