Forlaget Columbus

Velfærdsstaten under pres, 2. udg.

KAPITEL 6: UDFORDRER GLOBALISERINGEN DEN DANSKE VELFÆRDSSTAT?

  • 1. Redegør for citatet af Torben M. Andersen og forklar, hvad han mener med; ”… forstærker også reformbehovet... ” [....] ” øger kravene til arbejdsmarkedet og til uddannelsessystemet… ” [....] ”… forstærke de finansieringsproblemer… ” Find gerne eksempler på ovenstående problematikker.
  • 2. Find den seneste PISA-undersøgelse og undersøg Danmarks placering i forhold til lande vi normalt sammenligner os med.
  • 3. Redegør for, hvad der menes med begreberne ’skattekonkurrence’ og ’lønkonkurrence’.

6.1 Hvad er globalisering?

  • 1. Forklar figur 6.2
  • 2. Forklar den globale interdependens ved hjælp af figur 6.3 og opstil nogle eksempler på de dimensioner, der fremgår af figuren.
  • 3. Redegør for, hvad der menes med politisk globalisering.
  • 4. Redegør for, hvad der menes med økonomisk globalisering.
  • 5. Diskutér, hvilken af de to, der har størst betydning og indflydelse på globaliseringsprocessen.
  • 6. Diskutér de multinationale selskabers rolle og position i den global verden. Vurdér herunder de multinationale selskabers såvel positive som negative betydning for udviklingslandenes økonomiske udvikling.
  • 7. Hent denne artikel. Find tal for nogle af de nævnte selskabers omsætning (anvend fx: skat.dk/skat.aspx) i Danmark og vurdér, hvorvidt deres skattebetaling er rimelig i forhold til at bidrage til den danske velfærdsstat.
  • 8. Undersøg, hvordan de multinationale selskaber (helt eller delvist) kan undgå at betale skat i Danmark og diskutér der velfærdsstatslige konsekvenser heraf.
  • 9. Er der politisk muligt at lave lovgivning, der kan være medvirkende til at begrænse de multinationale selskabers mulighed for skatteunddragelse og diskutér de evt. konsekvenser heraf.
  • 10. Hvorfor investerer udenlandske virksomheder overhovedet i Danmark?
  • 11. Luk bogen og prøv med egne ord at beskrive forskellen mellem de tre opfattelser af globalisering: optimistiske globalister, pessimistiske globalister og skeptikere. Redegør i den sammenhæng for, hvorfor man som globalist både kan være positiv og negativ indstillet over for globaliseringen.
  • 12. Find empiri, der kan understøtte hver af de tre opfattelser til globaliseringen.
  • 13. Hvor vil du placere dig selv i forhold til en af de tre skoler? Begrund dit svar.
  • 14. Forklar de centrale aspekter i verdenssystemteorien og inddrag hertil figur 6.5.

6.2 Danmark i en global verden – hvordan er Danmarks globaliseringsniveau og hvordan er vi udfordret?

  • 1. Vurdér globaliseringens konsekvenser for Danmark ud fra figur 6.7.
  • 2. Hvad menes der med, at der på det danske arbejdsmarked er risiko for ubalancer? Anvend hertil figur 6.8.
  • 3. Forklar, hvad der kan udledes af figur 6.9.
  • 4. Vurdér, hvorfor innovation er vigtig og diskutér, hvorvidt Danmark kan fastholde en førende position inden for dette felt.
  • 5. Hvad kan der udledes af figurerne 6.11 og 6.12?
  • 6. Hvad menes der med, at Danmark er ’en lille åben økonomi’?
  • 7. Download ”Globaliseringsredegørelse 2014 – Sådan ligger landet” og lav et portræt af Danmarks nuværende position i den globale økonomi.
  • 8. Hvordan klarer Danmark sig i forhold til at tiltrække udenlandske investeringer til landet? Hvorfor er det egentlig vigtigt med udenlandske investeringer?
  • 9. Forklar essensen af figur 6.16 og vælg tre faktorer ud til nærmere årsagsforklaring.

6.3 Globalisering af verdenshandelen – hvorfor handler vi overhovedet med hinanden?

  • 1. Forklar begreberne merkantilisme, nulsumsspil og protektionisme.
  • 2. Hvorfor er det, ifølge Adam Smiths handelsteori, en god idé for to lande at handle med hinanden? Anvend i argumentationen begreberne arbejdsdeling og specialisering.
  • 3. Opstil et eksempel fra Jeres familie på, hvordan Jeres familie kan optimere dets tidsforbrug ved anvendelse af Smiths teori om specialisering. 
  • 4. Hvad menes der med komparative fordele?
  • 5. Hvad er den centrale pointe i Ricardos teori om handel? Kom herunder ind på begrebet ’bytteforhold’.
  • 6. Opstil nogle svagheder ved de liberale handelsteorier.
  • 7. Redegør for det centrale aspekt i Eli Heckscher og Bertil Ohlins teori.
  • 8. Redegør for Krugmans teori om outsourcing og stordriftsfordele. Find artikler, der kan eksemplificere Krugmans teori.
  • 9. Hvad menes der med, at stordriftsfordele er forbundet med visse typer af produktion?
  • 10. Hvilke af nedenstående varer vil være præget af stordriftsfordele;
  • a) Udarbejdelse af hjemmesider
  • b) Produktion af mobiltelefoner
  • c) Produktion af fladskærme
  • d) Reklame
  • e) Produktion af havre
  • f) Designertøj
  • g) Luksusmøbler
  • 11. Hvad har stordriftsfordele reelt med handel at gøre?
  • 12. WTO (World Trade Organization) argumenterer for, at globaliseringen har haft positive effekter på den globale velstand. Forsøg – via anvendelse af relevant handelsteori – at forklar WTO’s argument.

6.4 Konkurrence og konkurrenceevne

  • 1. Hvad forstår man ved et lands konkurrenceevne og hvorfor er den vigtig for dansk velstand og velfærd?
  • 2. Redegør for, hvad der er indeholdt i priskonkurrenceevne.
  • 3. Redegør for de centrale pointer i den strukturelle konkurrenceevne.
  • 4. Undersøg, hvordan det ser ud for Danmarks vedkommende i.f.t. de såkaldte rammebetingelser (udvælg et par stykker eller tre) og sammenlign med andre landes rammebetingelser.
  • 5. Find tal, der beskriver lønudviklingen gennem det seneste år i Danmark og i udvalgte lande vi normalt sammenligner os med.
  • 6. Hvordan kan kursudviklingen for den danske krone påvirke den danske konkurrenceevne?
  • 7. Redegør for begrebet institutionel konkurrenceevne.
  • 8. Forklar de fire overordnede faktorer, der – ifølge Porter - karakteriserer virksomhedernes - og dermed også et lands - samlede konkurrenceevne.
  • 9. Forklar, hvad Porter mener med industriklynger og hvad effekten af disse er?
  • 10. Forklar, hvad der ligger i begrebet innovation og vurdér, hvorfor innovationsniveau er centralt i en global verden?
  • 11. Hvad menes der med velfærdsinnovation?
  • 12. Diskutér i hvilket omfang velfærdsinnovation er løsningen på velfærdsstatens udfordringer. Brug hertil regeringens seneste udspil.
  • 13. Redegør for begrebet produktivitet – hvilke faktorer er centrale?
  • 14. Undersøg – fx ved anvendelsen af Produktivitetskommissionens rapport – udviklingen i den danske produktivitet gennem de senere årtier.
  • 15. Brug tekstboks 6.15 og figur 6.21 til at vurdere, hvorfor produktiviteten er så centralt et politisk debatemne i Danmark?
  • 16. Vurdér, hvilke områder der skal satses massivt på for Danmarks vedkommende i bestræbelserne på at øge produktiviteten og diskutér, hvem og hvordan de områder skal finansieres?

6.5 Brain-drain eller brain-gain?

  • 1. Redegør for begreberne brain-drain og brain-gain.
  • 2. I hvilket omfang er brain-drain en udfordring for den fremtidige danske velfærd?
  • 3. Redegør ud fra World Economic Forum rapporten "The Global Competitiveness Report", hvordan Danmark klarer sig i forhold til brain-drain og forklar placeringen.
  • 4. Hvorfor er brain-gain en stigende nødvendighed i et land som Danmark?
  • 5. Vurdér, hvad Danmark kan gøre i fremtiden, hvis vi skal være i stand til at tiltrække veluddannede fra andre lande og diskutér, hvilke konsekvenserne af de mulige løsninger du opstiller for den danske velfærdsstat.

6.6 Outsourcing – et problem?

  • 1. Forklar figurerne 6.23 og 6.24
  • 2. Hvilke motiver ligger hyppigst til grund for danske virksomheders outsourcing? (Figur 6.24)
  • 3. Lav en liste over, hvilke ting en dansk virksomhed skal tænke over, hvis den vurderer at outsource hele (eller dele af) af dens produktion?
  • 4. Diskutér, hvorvidt outsourcing er en fordel eller en ulempe i relation til Danmarks fremtidige velfærd?
  • 5. Forklar, hvordan den danske velfærd konkret bliver udfordret af globaliseringen? Inddrag bl.a. figur 6.25.

6.7 Erhvervs- og arbejdsmarkedspolitik – et par strukturpolitiske virkemidler

  • 1. Hvad menes der med ’strukturpolitiske styringsredskaber’?
  • 2. Lav en model, der viser erhvervspolitikkens;
  • a) formål
  • b) instrumenter
  • c) i hvilken økonomisk situation den anvendes og hvordan
  • 3. Forklar EU’s begrænsninger i forhold til at føre en fuldt ud selvstændig erhvervspolitik?
  • 4. Opstil en model, der viser arbejdsmarkedspolitikkens instrumenter med henblik på at forhindre strukturarbejdsløshed.
  • 5. Forklar forskellen på ’en aktiv’ og ’en passiv’ arbejdsmarkedspolitik.
  • 6. Vis, ved hjælp af en simpel figur, forskellen på de to arbejdsmarkedspolitiske strategier.

6.8 Det danske arbejdsmarked – flexicuritymodellen

  • 1. Beskriv hvad den danske flexicuritymodel går ud på.  
  • 2. Hvorfor kan det være positivt for et land, at virksomhederne let kan fyre de ansatte?   
  • 3. Hvordan er danskere medarbejdere sikret, når de bliver fyret? Kom herunder ind på begrebet ’dekommodificering’.
  • 4. Forklar bogens udsagn om; ”Den danske arbejdsmarkedsmodel bygger på en arbejdsdeling mellem staten og arbejdsmarkedets parter, dvs. fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer. ”
  • 5. Diskutér, hvorvidt den danske flexicuritymodel er udfordret af globaliseringen? Brug begreber fra kapitel 2 om konkurrencestaten hertil.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)