Forlaget Columbus

Velfærdsstaten under pres, 2. udg.

Kapitel 5: EU og den danske velfærd

5.1 EU og Brexit

  • 1. Hvilke argumenter fra de politiske fløje har præget debatten i Storbritannien i forbindelse med Brexit?
  • 2. Hvordan viser denne artikel sandheden bag Brexit?
  • 3. Redegør for begrebet ‘social dumping’.
  • 4. Diskutér, hvilke mulige konsekvenser, der kan komme for den danske velfærdsstat ud fra tekstboks 5.1?
  • 5. Redegør for det centrale indhold af tekstboks 5.2.

5.2 Danmark og EU – det historiske perspektiv

  • 1. Redegør for EUs historiske udvikling fra 1958 til i dag. Anvend i den forbindelse begreberne overstatsligt og mellemstatsligt samarbejde.
  • 2. Hvilken retning har EU bevæget sig de seneste ca. 20 år?
  • 3. Hvilken udvikling ønsker du? (Begrund svaret).
  • 4. Klassen/holdet inddeles i grupper. Hver gruppe tildeles hver en traktat og får til opgave at præsentere det væsentligste indhold i netop den traktat.
  • 5. Skriv en journalistisk artikel til et bredt publikum, hvor du søger at overbevise dit publikum om, hvilken en af integrationsteorierne, der er bedst til at forklare EU's udvikling.

5.3 EU’s økonomiske institutioner og den danske velfærdsstat

  • 1. Rangér følgende politikområder i EU efter indflydelse på velfærdsstaten:

    • 1.    Valutapolitik
    • 2.    Pengepolitik
    • 3.    Finanspolitik
    • 4.    Arbejdsmarkedspolitik
    • 5.    Socialpolitik

   Start med den, der har den største økonomiske betydning for den danske velfærdsstat.

  • 2. Begrund din rangering med anvendelse af konkrete empiriske (eller konstruerede) eksempler.

5.4 Det indre markeds positive bidrag til dansk velfærd

  • 1. Hvad menes der med ’arbejdskraftens frie bevægelighed’?
  • 2. Hvad består Det Indre Marked af?
  • 3. Hvad kan der udledes af figur 5.6? Hvor vil du placere dig selv og hvorfor?
  • 4. Undersøg, ved anvendelse af statistisk materiale, udviklingen i den europæiske samhandel. Hvem handler Danmark mest med og hvad sælger vi?

5.5 Er den danske velfærdsstat sårbar over for europæisk lovgivning?

  • 1. Diskutér om den danske velfærdsstat er truet af en stigende indflydelse fra EU. Find artikler på infomedia.dk, der argumenterer hhv. for og imod. Søg evt. på fx dagpenge og EU.
  • 2. Vurdér, hvilket argument, der fremstår stærkest.

    5.6 Hvordan fungerer EU’s institutioner?

    • 1. Hvad er de vigtigste EU-institutioner og hvilken rolle spiller de i EU-samarbejdet? Udarbejd parvis en figur over de forskellige EU-institutioner med henblik på at beskrive de centrale aktører. Udarbejdes og præsenteres via PowerPoint.
    • 2. Hvad menes der med ’kvalificeret flertal’?

    5.7 Hvordan beslutter EU?

    • 1. Sammenlign den danske beslutningsproces i Folketinget med beslutningsprocessen i EU.
    • 2. Diskutér, om der er for langt fra den danske borgers hverdag og til beslutningstageren i Bruxelles.
    • 3. Kom med forslag til, hvordan man kunne gøre afstanden kortere. Fremlæg forslagene for hinanden i klassen.

    Jeg handler som

    Skole

    Forlaget Columbus

    Offentlig institution
    (for skolens ansatte)

    Privat

    Forlaget Columbus

    Privatkunde
    (privat, studerende
    og virksomhed)