Forlaget Columbus

Velfærdsstaten under pres, 2. udg.

Kapitel 4: Solidaritet under forandring

  • 1. Hvad er forskellen på det autoritære og det senmoderne individ i forhold til solidariteten?
  • 2. Hvad menes der med ’den sociale kontrakt’? Lav egne eksempler.
  • 3. Find og læs artiklen ”Må vi se skævt til de offentligt forsørgede? ”, (Kristeligt Dagblad. 15.02.2013). Redegør for indholdet og diskutér den skitserede udvikling.
  • 4. Undersøg, hvad der kan udledes af tabel 4.1 og 4.2 og figur 4.1. 

4.1 Riesman og den ændrede socialkarakter

  • 1. Hvad menes der med fænomenet ’socialkarakter’?
  • 2. Redegør for Riesmans indrestyrede individ.
  • 3. Redegør for Riesmans andenstyrede individ
  • 4. Diskutér i hvilket omfang Riesman har en pointe i forhold til forandringen i socialkarakteren. Find artikler til at eksemplificere.
  • 5. Vil du kunne finde på at få lave – eller selv udføre – sort arbejde? Begrund dit svar.
  • 6. Diskutér Baumans budskab (tekstboks 4.4).
  • 7. Forklar figur 4.2
  • 8. Det kunne hævdes, at pyramiden kan vendes på hovedet (drejes 180 grader). Diskutér, hvorvidt det giver et mere reelt billede af det senmoderne individs behov?
  • 9. Diskutér – ud fra tekstboks 4.5 – om velfærdsstaten er under erosion?

4.2 Solidaritet – en grundlæggende præmis for den danske model

  • 1. Redegør for Èmilie Durkheims solidaritetsbegreb
  • 2. Vurdér, hvorvidt der i nutidens senmoderne samfund kan tales om en kollektiv bevidsthed? Er denne afløst af anomi? Begrund svaret.
  • 3. Hvad menes der med begrebet ’den affektionelle solidaritet’?
  • 4. Forklar begrebet ’konventionel solidaritet’?
  • 5. Redegør for Deans beskrivelse af solidariteten i det senmoderne samfund – ’den refleksive solidaritet’.
  • 6. Redegør for begrebet ’institutionaliseret solidaritet’ og forklar, hvad Søren Juul mener med; ”Det progressive skattesystem er det konkrete instrument til at fastholde denne institutionaliserede solidaritet”?
  • 7. Hvad er forskellen på ’den refleksive institutionaliserede solidaritet’ og ’den personlige refleksive solidaritet’?
  • 8. Hvad mener Juul med, at samfundsforandringerne er afgørende i forhold til, hvem det enkelte individ har solidaritet med?
  • 9. Forklar figur 4.5 og kom herunder ind på begrebet ’overskudssolidaritet’.
  • 10. Forklar, hvad Juul mener med ’det sociale enzym’ og risikoen for fremmedgørelse?
  • 11. Hvad er problematikken i tekstboks 4.9 sat i relation til solidaritetsbegrebet?

4.3 Den forandrede solidaritet – en udfordring for den universelle model?

  • 1. Hvorfor er solidaritet essentiel i forhold til velfærdsstaten? Og, hvordan kan ændringerne i diskursen betyde noget for sammenhængskraften?
  • 2. Diskutér Jesper Nygårds udsagn (tekstboks 4.10) – hvor står du i den sammenhæng og hvorfor?
  • 3. Diskutér problematikkerne i uddraget ”Forkælet middelklasse”. Er der en løsning?
  • 4. Diskutér konsekvenserne af, at børnefamilieydelsen er gået fra at være en universel ydelse til at være en indkomstafhængig ydelse?
  • 5. Hvordan skal vi, ifølge Nina Smith (se uddraget: ”Vi er mest solidariske med os selv”) indrette fremtidens danske velfærdsmodel? Er det politisk realiserbart?

4.4 Krævementalitet og rettighedstænkning – det senmoderne individs socialkarakter?

  • 1. Giv eksempler på krævementalitet og rettighedstænkning.
  • 2. Redegør for Jørn Henrik Petersens mest centrale pointer i uddraget ”Professor i socialpolitik: Vores samfund er ved at falde fra hinanden”.
  • 3. Hvad kan der udledes af tabellerne 4.6 og 4.7 i forhold til solidaritet og adfærd.
  • 4. Hvad er pointerne i ”Danskerne vender sig mod voksende egoisme” og hvad er din holdning og hvorfor?
  • 5. Er du blandt de 88% af danskerne (tekstboks 4.15), der med glæde betaler/vil betale skat? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • 6. Hvad kan der udledes af figur 4.9, 4.10, 4.11 og 4.12?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)