1. Prisen på IPhone
Klassen opdeles i et antal (4-6) sælgere og købere (resten af klassen) af Iphone-telefoner. Sælgerne informeres om deres indkøbspris på 6.000 kr. Det gælder om for sælgerne at sælge så dyrt som muligt, og for køberne om at købe så billigt som muligt. Den sælger, der har solgt den dyreste telefon, og den køber, der har købt til laveste pris, har vundet. Sælgerne kan evt. udstyres med et skilt, hvor de kan skrive deres salgspris. Tid: 7 min.
Refleksion efter øvelsen: Hvilken strategier brugte købere og sælgere?
2. De rigtige enheder
Eleverne får udleveret figuren, evt. både markedsøkonomi (udbud og efterspørgsel) og det økonomiske kredsløb og sætter de rigtige benævnelser på.
3. Elevatortale
Hver elev forbereder en elevatortale på 1 min. om markedsøkonomi. Følgende begreber skal i den forbindelse inddrages: Udbud, efterspørgsel, fri prisdannelse, frit marked, privat ejendomsret, ligevægtspris, markedets usynlige hånd.
Eleverne stiller op i to cirkler med front mod hinanden med en partner til hver. Yderkredsen holder sin elevatortale. Dernæst træder ydercirklen to skridt/personer til højre og personerne i inderkredsen holder nu deres tale.
4. Tale og tavle
Eleverne forbereder en pædagogisk fremstilling af det økonomiske kredsløb med inddragelse af tavle, kridt eller tusser. Fremlæggelsen skal tage 5 minutter og rumme de vigtigste begreber fra det økonomiske kredsløb.