1. CO2-afgifts-battle
Klassen deles i to hold A og B. A forbereder sig i grupper af 3-4 pers. på argumenter for en CO2-afgift på baggrund af boksen og egne indhentninger af informationer. Halvdel B forbereder sig tilsvarende på argumenter imod.
Til slut mødes A-og B-medlemmer i en 1 mod 1-diskussion, hvor A starter med at løbe til en kegle (10m) og retur, og afleverer sit første argument. Derefter løber B og siger sit argument, etc.
2. Vækst eller cirkulær økonomi?
A argumenter for vækst, B for cirkulær økonomi. For hvert argument man sætter ind, skal makkeren lave en squat.
3. Vejen til en bæredygtig økonomi?
A er miljøminister, B klimaekspert og C “den gennemsnitlige forbruger”. Først diskuterer de tre parter om Danmark har en bæredygtig økonomi. Dernæst diskuteres, hvad der skal til for at Danmark kan komme helt i mål til en økologisk bæredygtig økonomi. Konklusion skrives ned.
4. Handling giver forvandling
I grupper på tre personer brainstormes over mulige tiltag for en mere bæredygtig økonomi.
Dernæst grupperes listen i to: 1. tiltag, der kræves andres handling og 2. tiltag, der kan udføres af den enkelte. Til sidst udvælges tre tiltag fra den individuelle liste, der implementeres fra i dag.
5. Økonom og klimaforsker: De vigtigste mål.
Parvis, A er økonom og B er klimaforsker. Begge opstiller hver for sig en liste for de vigtigste mål. A og B skiftes til at nævne et mål i prioriteret rækkefølge. Begge registrerer om målene er modsatrettede eller overlappende.