Købsbeslutning på B2C-markedet
- Forklar forskellen på en vertikal og en horisontal opinionsleder. Forklar hvordan forskellige opinionsledere kan påvirke forbrugsadfærden.
- Forklar hvordan Maslows behovspyramide kan anvendes til at forklare købsadfærden på B2C-markedet? Hvorfor er der vigtigt, at virksomheden har viden om forbrugernes behov?
- Opstil en model der kan forklare, hvad der påvirker forbrugernes købsadfærd. Du skal anvende viden fra PEST-analysen, marketingmixet, Maslow og opinionsleder.
Købstyper og sociale købsmotiver
- Hvad forstås ved begrebet impulskøb?
- Hvad forstås ved begrebet vanekøb?
- Hvad forstås ved begrebet overvejelseskøb?
- Hvad betyder begrebet band-waggon-effekten?
- Hvad betyder begrebet veblen-effekten?
- Hvad betyder begrebet snob-effekten?
- Hvad betyder begrebet thrifty-effekten?
Købsadfærd og Hansens Is
- Redegør kort for artiklens indhold ved hjælp af relevante fagbegreber.
- Undersøg Hansens Is’ kundesegment, og undersøg hvordan virksomheden kan påvirke forbrugernes købsadfærd.
- Med udgangspunkt i ovenstående om Hansens Is skal du perspektivere til dit projekt. I din perspektivering skal du have fokus på, hvordan de to virksomheder kan positionere sig på markedet.
Materiale:
Brødrehældermillionstrategii100-årigismaskine. Børsen. 8.3.2022.
En is-oplevelse til mave og hjerne. Lokalavisen Frederikssund. 27.5.2022.