Forlaget Columbus

Metodebogen

Tjek på lektien: Afsnit 5.1: Hvad er kvalitativ metode?

  1. Hvad er kvalitativ metode?
  2. Giv eksempler på, hvordan en kvalitativ undersøgelse laves
  3. Forklar, hvad forskellen på kvalitativ og kvantitativ metode er

Tjek på lektien: Afsnit 5.2: Hvordan forbereder man sin interviewundersøgelse?

  1. Redegør for de tre faser i en interviewundersøgelse
  2. Redegør for de tre typer af interviews, og forklar forskellen på dem
  3. Hvad er et fokusgruppeinterview?
  4. Hvordan vælger man sin interviewperson?
  5. Hvad er en operationalisering?
  6. Forklar, hvordan man operationaliserer sine teoretiske spørgsmål med udgangspunkt i figur 5.7
  7. Diskuter, hvilke faldgruber man skal være opmærksom på, når man operationaliserer. Inddrag gerne begreberne validitet og reliabilitet

Tjek på lektien: Afsnit 5.3: Hvordan gennemfører man sin interviewundersøgelse?

  1. Hvilke retningslinjer er der for det gode interview?
  2. Forklar, hvordan man kan forberede sig på at lave et interview og hvad man skal være opmærksom på undervejs

Tjek på lektien: Afsnit 5.4: Hvordan efterbehandler man sine data?

  1. Hvad betyder det at transskribere sit interview?
  2. Hvad vil det sige at kode sit interview?
  3. Hvad er forskellen på lukket og åben kodning?
  4. Forklar, hvordan man bruger hoved- og underkoder i kodning af et interview
  5. Gennemgå det kodede interview i afsnit 5.4 og overvej, om du er enig i kodningen
  6. Diskuter, hvilke faldgruber man skal være opmærksom på i kodningen af sit interview. Inddrag gerne begreberne validitet og reliabilitet
  7. Hvad er et display er og hvilke kriterier er der for et display?
  8. Forklar, hvordan man bruger et display i praksis og forklar funktionen af et display til formidling

Tjek på lektien: Afsnit 5.5: Hvad er styrkerne og svaghederne ved interviews og kvalitativ metode?

  1. Hvad er styrkerne ved kvalitativ metode?
  2. Hvad er svaghederne ved kvalitativ metode?
  3. Diskuter i hvilke tilfælde det er bedst at bruge hhv. kvalitativ og kvantitativ metode

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)