Tjek på lektien: Afsnit 6.1, 6.2 og 6.3: Hvad er observation; hvordan forbereder man sin observation og hvordan gennemfører man sin observation?
- Hvad er observation? Giv eksempler
- Hvad er en operationalisering?
- Forklar med inddragelse af figur 6.2, hvordan man operationaliserer sine teoretiske spørgsmål til brug i en observation
- Redegør for de fire rolle, som man kan indtage i en observation
- Diskuter, hvilke fordele og ulemper, der er ved de forskellige roller i observation
- Hvordan laver man et observationsskema?
- Diskuter fordele og ulemper ved at bruge et observationsskema
- Hvordan laver man en kvantitativ observation?
Tjek på lektien: Afsnit 6.4, 6.5 og 6.6: Hvordan efterbehandler man sine data; hvad er styrker og svagheder ved observation og Hvordan kan eksperimenter bruges i samfundsfag?
- Hvad vil det sige at kode sine data fra en observation?
- Forklar, hvordan man bruger hoved- og underkoder i efterbehandlingen af en observation
- Diskuter, hvilke faldgruber man skal være opmærksom på i kodningen af sin observation. Inddrag gerne begreberne validitet og reliabilitet
- Hvad er et display er og hvordan bruger man et display i praksis?
- Diskuter styrker og svagheder ved observation, inddrag pointer fra afsnit 5.5
- Hvordan kan man bruge eksperimenter i samfundsfag?