Forlaget Columbus

Fra fortid til historie, 2. udgave

Læsefokus - kapitel 2

Kilder og kildekritik

  1. Forklar hvad en kilde er, find eksempler på forskellige kilder og på, hvad de kan bruges til at undersøge.
  2. Beskriv forholdet mellem kilder og fortid.
  3. Hvad er kildekritik?
  4. Hvorfor skal man være opmærksom på kilders kontekst (den historiske sammenhæng, kilden stammer fra)? Find eksempler på, at kilders kontekst er afgørende for, hvad de kan bruges til at belyse

Forskellige kildetyper

  1. Hvilke kildetyper er det typisk, at historikere arbejder med?
  2. Overvej, hvorfor trykte kildesamlinger ofte beskæftiger sig med ”Den store historie”.
  3. Hvad skal man være særligt opmærksom på, når man beskæftiger sig med digitale kilder?
  4. Hvad skal man være særligt opmærksom på, når man bruger skønlitteratur som historisk kildemateriale?
  5. Find et andet eksempel på en historisk roman end den, der er omtalt i bogen. Hvordan kan den bruges som historisk kilde?
  6. Hvad får man ud af at arbejde tværfagligt, når man bruger skønlitterære værker som historiske kilder?
  7. Hvordan kan man prøve at undgå at blive narret af falske historier på nettet?
  8. Lav en liste over fordele og risici ved at bruge henholdsvis dokumentarfilm og spillefilm (eller tv-serier) som historiske kilder.
  9. Hvad er historisk billedanalyse og hvad kan man bruge det til?
  10. På hvilken måde adskiller genstande sig fra andre kildetyper, og hvad skal man være særligt opmærksom på, når man analyserer genstande?

Analysespørgsmål til kilder

  1. Find eksempler på, at kildetypen har afgørende betydning for en kildes troværdighed.
  2. Hvorfor er det vigtigt at kende til, hvilken tid og hvilket sted en kilde stammer fra?
  3. Hvad er forskellen mellem førstehåndsvidner og andenhåndsvidner?
  4. Find eksempler på hvilke forskellige virkemidler forskellige former for kilder kan benytte.
  5. I hvilke sammenhænge kan kilders tendens være problematisk?
  6. Find (eller find på) et eksempel på, at en utroværdig kilde kan være problematisk i en historisk undersøgelse. Find også (eller find på) et eksempel, hvor en utroværdig kilde kan være god i en historisk undersøgelse.
  7. Hvordan kan en historiker begrunde sine fortolkninger af fortid?
  8. Hvilken betydning har teori for en historikere fortolkninger af fortid?
  9. Hvilke sammenhænge er der mellem nutidige forhold og fortolkninger af fortid?
  10. Forklar udtrykket: ”Al historie er samtidshistorie”.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)