Læsefokus - kapitel 1
- Forklar forskellen mellem “den store” og “den lille historie” med dine egne ord.
- Definer begreberne fortid og historie. Hvorfor er forskellen vigtig?
- Kom med eksempler på, at du i din hverdag uden for skolen har mødt eksempler på, at nogen bruger
- fortid til noget i den sidste uge.
- Forklar begrebet historiebevidsthed med dine egne ord.
- Hvordan påvirker fortiden vores nutidsforståelse? Giv et eksempel.
- Hvordan påvirker nutiden vores fremtidsforventninger? Giv et eksempel.
- Prøv at sætte et eksempel fra dit eget liv ind i figur 2, og overvej hvordan og hvorfor blev din fortidsfortolkning ændret?
- Hvad er et historiesyn?
- Forklar begrebet kollektiv erindring med dine egne ord.
- Hvilken betydning har kollektiv erindring for nationalstater? Overvej også om der i nutiden foregår ændringer i denne betydning.
- Hvad er erindringspolitik?
- Hvorfor er den kollektive erindring vigtig for politikere?
- Hvordan kan historie bruges som argument i den politiske debat?
- Forklar forskellen på fag- og populærhistorie.
- Hvorfor er populærhistorie interessant for nutidige mennesker?
- Hvad betyder anakronisme? Find selv (på) et eksempel på anakronisme.
- Overvej hvilke aktuelle konflikter du kender til, hvor historiefaget kunne medvirke til en bedre forståelse af, hvordan konflikten kan løses.