Forlaget Columbus

Fra fortid til historie, 2. udgave

Læsefokus - kapitel 3

Kilder og fremstillinger

  1. Hvorfor er fremstillinger af fortid særligt vigtige for, hvordan man i nutiden opfatter fortidige begivenheder og forhold?
  2. Hvad er forskellen på en kilde og en fremstilling? Hvorfor kan noget både være en kilde og en fremstilling?

Forskellige fremstillingstyper

  1. Hvilke kendetegn har faghistoriske fremstillinger?
  2. Hvad er forskellen på en faghistorisk fremstilling og en lærebog?
  3. Giv argumenter for og imod, at lærebøger bør have fodnoter som faghistoriske fremstillinger.
  4. Hvilke styrker og svagheder har historiske kort, når det handler om at formidle historie?
  5. Hvad kan populærhistorie, som faghistorie har sværere ved?
  6. Forklar figur 14.
  7. Giv argumenter for og imod at bruge spillefilm med historiske emner (fx Romerriget, Korstogene eller Mellemkrigstiden) i historieundervisningen.

Analysespørgsmål til fremstillinger

  1. Hvad betyder valget af medie for en historisk fremstilling?
  2. Hvorfor benytter populærhistoriske fremstillinger ofte filmmediet – og hvorfor er der omvendt en tendens til, at faghistorikere bruger skrevne medier som bøger?
  3. Hvordan kan den tid, en historisk fremstilling stammer fra, sætte præg på fremstillingen?
  4. Hvorfor er det vigtigt at være opmærksom på en fremstillings afsender?
  5. Find et eksempel på, at en fremstillings målgruppe sætter præg på fremstillingen.
  6. Hvorfor er det vigtigt at være opmærksom på en fremstillings materialegrundlag? Inddrag også figur 14 på s. 57 i svaret.
  7. På hvilke måder kan fremstillingers geografiske afgrænsninger være problematiske i forbindelse med fortolkninger af fortid?
  8. Hvad er 'periodisering' og hvilken betydning har denne for fremstillingens fortælling?
  9. Hvorfor kan det være vanskeligt at periodisere?
  10. Forklar modellen på s. 66.
  11. Hvad er forskellen mellem at lægge vægt på aktører og strukturer? Overvej, hvad der normalt lægges vægt på i:
    • Historiske film
    • Historiske computerspil
    • Bøger til skolefaget historie
    • Historiske romaner
  12. Forklar forskellen på ”bagvedliggende” og ”udløsende” faktorer.
  13. Hvorfor er det vigtigt at være opmærksom på en fremstillings fortællerposition?
  14. Hvem/hvad knytter kilder sammen til fremstillinger af fortid?
  15. Hvilken rolle spiller fortællegenrer i fremstillinger af fortid?

Når man selv skal fremstille historie

  1. Hvad er en akademisk opgave?
  2. Hvad kendetegner en god problemformulering?
  3. Hvad skal man være særligt opmærksom på, når historie er med i tværfagligt samarbejde?
  4. Lav en liste over ”dos and don’ts” når du skal søge information til en akademisk opgave.
  5. Hvad er pointen med at lave henvisninger (fodnoter), og hvor tit skal man lave dem?
  6. Hvad vil det sige at remediere? Giv tre eksempler på remediering.
  7. Hvad kan man bruge Wikipedia til i forbindelse med opgavesøgning, og hvad skal man være særligt opmærksom på?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)