Læsefokus - kapitel 3
Kilder og fremstillinger
- Hvorfor er fremstillinger af fortid særligt vigtige for, hvordan man i nutiden opfatter fortidige begivenheder og forhold?
- Hvad er forskellen på en kilde og en fremstilling? Hvorfor kan noget både være en kilde og en fremstilling?
Forskellige fremstillingstyper
- Hvilke kendetegn har faghistoriske fremstillinger?
- Hvad er forskellen på en faghistorisk fremstilling og en lærebog?
- Giv argumenter for og imod, at lærebøger bør have fodnoter som faghistoriske fremstillinger.
- Hvilke styrker og svagheder har historiske kort, når det handler om at formidle historie?
- Hvad kan populærhistorie, som faghistorie har sværere ved?
- Forklar figur 14.
- Giv argumenter for og imod at bruge spillefilm med historiske emner (fx Romerriget, Korstogene eller Mellemkrigstiden) i historieundervisningen.
Analysespørgsmål til fremstillinger
- Hvad betyder valget af medie for en historisk fremstilling?
- Hvorfor benytter populærhistoriske fremstillinger ofte filmmediet – og hvorfor er der omvendt en tendens til, at faghistorikere bruger skrevne medier som bøger?
- Hvordan kan den tid, en historisk fremstilling stammer fra, sætte præg på fremstillingen?
- Hvorfor er det vigtigt at være opmærksom på en fremstillings afsender?
- Find et eksempel på, at en fremstillings målgruppe sætter præg på fremstillingen.
- Hvorfor er det vigtigt at være opmærksom på en fremstillings materialegrundlag? Inddrag også figur 14 på s. 57 i svaret.
- På hvilke måder kan fremstillingers geografiske afgrænsninger være problematiske i forbindelse med fortolkninger af fortid?
- Hvad er 'periodisering' og hvilken betydning har denne for fremstillingens fortælling?
- Hvorfor kan det være vanskeligt at periodisere?
- Forklar modellen på s. 66.
- Hvad er forskellen mellem at lægge vægt på aktører og strukturer? Overvej, hvad der normalt lægges vægt på i:
- Historiske film
- Historiske computerspil
- Bøger til skolefaget historie
- Historiske romaner
- Forklar forskellen på ”bagvedliggende” og ”udløsende” faktorer.
- Hvorfor er det vigtigt at være opmærksom på en fremstillings fortællerposition?
- Hvem/hvad knytter kilder sammen til fremstillinger af fortid?
- Hvilken rolle spiller fortællegenrer i fremstillinger af fortid?
Når man selv skal fremstille historie
- Hvad er en akademisk opgave?
- Hvad kendetegner en god problemformulering?
- Hvad skal man være særligt opmærksom på, når historie er med i tværfagligt samarbejde?
- Lav en liste over ”dos and don’ts” når du skal søge information til en akademisk opgave.
- Hvad er pointen med at lave henvisninger (fodnoter), og hvor tit skal man lave dem?
- Hvad vil det sige at remediere? Giv tre eksempler på remediering.
- Hvad kan man bruge Wikipedia til i forbindelse med opgavesøgning, og hvad skal man være særligt opmærksom på?