Historisk diskursanalyse: Sprog og magt
- Hvad betyder ‘diskurs’?
- Hvorfor får sprog så stor en betydning for den videnskabelige tilgang, når man ser virkeligheden som socialt konstrueret?
- Hvad fokuserede Michel Foucaults på i sine undersøgelser? Og hvorfor er historisk diskursanalyse særligt relevant i forhold til at undersøge disse forhold?
- Hvilke forhold og problemstillinger er særligt relevante at belyse i kønshistorie?
- Hvilken rolle og betydning har køn ifølge Joan Wallace?
- Hvilke forhold og problemstillinger er i fokus i postkolonial historie?
- Hvad er ‘eurocentrisme’ og ‘stereotyper’?
- Hvad var hensigten med Edward Saids undersøgelser? Og hvorfor er historisk diskursanalyse relevant i forhold til at undersøge disse forhold?
- Hvilke typer af kildemateriale er særligt relevant at inddrage når man arbejder med historisk diskursanalyse?
Begrebshistorie –ideers og begrebers forandring over tid
- Hvad er fokus i begrebshistoriske undersøgelser?
- Hvorfor taler man om forskellige ‘betydningslag’ i begrebshistorie?
- Hvad var Reinhart Kosellecks formål med udviklingen af begrebshistorie som tilgang i historiefaget?
Af hvilke grunde kritiseres de sproglige tilgange i historiefaget?
- Kulturhistorie: Historisk antropologi og mikrohistorie
- Hvad dækker begrebet ‘kultur’ over i en historiefaglig sammenhæng?
- Hvad var baggrunden for at der i 1960’erne kom øget fokus på kulturhistorie?
- Hvordan adskiller kulturhistorie sig fra andre tilgange i historiefaget?
- Hvilke udfordringer er der i at anvende kulturhistorie?
- Hvad betyder ‘antropologi’?
- Hvorfor er det relevant at inddrage den antropologiske tilgang i historiefaget?
- Forklar ‘thick description’
- Hvad kendetegner mikrohistorie? Og hvordan adskiller denne tilgang sig fra den historiske antropologi?
- Af hvilke grunde kritiseres historisk antropologi og mikrohistorie?
Erindringssteder – fortidens tilstedeværelse i vores hverdag
- Hvad er et ‘erindringssted’?
- Forklar ‘historiekultur’
- Hvordan kan man sige at Pierre Nora udvidede fokus i historiefaget?
- Forklar forskellene mellem erindringssteders materielle, symbolske og funktionelle lag.
- Hvad mener nogle historikere er problem ved at forske i erindringssteder som historiefaglig tilgang?
Den materialistiske historieskrivning
- Forklar ‘materialisme’.
- Hvilken rolle spiller klassekamp i historiefaget for Karl Marx?
- Forklar figur 21.
- Hvad er ‘produktivkræfter’?
- Forklar forskellen ‘basis’ og ‘overbygning’.
- Hvorfor kan man i dag se materialistisk historieskrivning som uafhængigt af politisk synspunkt?
- Af hvilke grunde kritiseres historisk materialisme som tilgang i historiefaget?
Økonomisk historie
- Hvad kendetegner økonomisk historie?
- Hvorfor kan det være relevant at inddrage modeller og statistik i historiefaget? Og hvilke udfordringer er der forbundet hermed?
- Hvad er en ‘hypotese’?
- Hvad betyder det at noget er ‘kontrafaktisk’?
- Hvorfor kan kontrafaktiske perspektiver være relevante at inddrage i historiefaget? - og hvorfor særligt i økonomisk historie?
- Af hvilke grunde kritiseres økonomisk historie?
Historisk sociologi
- Hvilke forhold er det særligt relevant at inddrage historisk sociologi for at belyse?
- Forklar Charles Tillys analyse af staters opståen.
- Hvorfor kan det være relevant at foretage historiske sammenligninger?
- Af hvilke grunde kritiseres historisk sociologi?
Geografisk historie og ‘la longue duree
- Hvad var det nyskabende i Braudels tilgang til historiefaget?
- Forklar de tre ‘tider’ Braudel opererer med.
- Kom med eksempler på, at geografiske, klimatiske osv. forhold har betydning for fortidige samfund.
Økohistorie og oversete forhold i den tidligere historieskrivning
- Hvordan adskiller økohistorie sig fra geografisk historie?
- Hvilke forhold kommer i fokus når man anvender en økohistorisk tilgang i historiefaget?
- Hvad var det nyskabende i Jared Diamonds økohistoriske analyser?
Big History og menneskehedens fremtid
- Hvordan ændres historiefagets rammer i Big history som tilgang?
- Hvilke begreber er centrale for Fred Spier?
- Hvordan forklarer Fred Spier historiske forandringsprocesser?