Forlaget Columbus

Kampe for ligestilling

Arbejdsspørgsmål:

  1. Hvad er karakteristisk for andenbølgefeminismen?
  2. Hvilken rolle spillede Danmark i verden i perioden?
  3. Hvilken betydning havde Danmarks rolle i verden i forhold til spørgsmålet om ligestilling?
  4. Hvordan har den politiske og økonomiske udvikling været i Danmark i perioden?
  5. Hvilken rolle spillede familien som institution i perioden?
  6. Hvorfor var det især unge, der gjorde oprør i perioden?
  7. Hvilke ligestillingsmål kæmpede kvindebevægelsen for i perioden?
  8. Hvad gik den seksuelle frigørelse ud på?
  9. Hvilke mål med hensyn til ligestilling blev der kæmpet for i perioden og hvorfor?
  10. Hvordan og hvorfor har opfattelsen af køn har udviklet sig i perioden?

Øvelse:

Lyt til Trilles sang Øjet og lyt til Hanne, der var på den første Femølejr i 1971: Trille: ”Øjet”

Interview med Hanne fra Kvinfo’s hjemmeside.

Undersøg:

  1. Hvad handler Trilles sang om?
  2. Hvilken kritik af samfundet påpeger Trille?
  3. Find et citat, der viser denne kritik
  4. Hvad fortæller Hanne om Femølejren i 1971?
  5. Hvordan er Femølejren anderledes end den hverdag, som Hanne ellers oplever?
  6. Find et citat, der viser, hvordan Hanne oplevede Femølejren?

Vejen er lang: Om kvindebevægelsens historie

Dokumentar. 2016. Instruktør Mette Knudsen. Kan ses via Filmstriben. Varighed 1t og 47 min.

Dokumentaren bliver beskrevet på følgende måde på Filmstriben:

I 2015 er det 100 år siden, danske kvinder opnåede stemmeret. Inspireret af datoen stiller filmen skarpt på kvindebevægelserne i Danmark fra blåstrømper og rødstrømper til queer-feminister og nutidens unge kvinder og mænd. Der løber en rød tråd mellem det 19. og det 20. århundredes to store kvindebevægelser. Begge kæmper for at opnå formelle rettigheder og for at få retten over deres egen krop.

Fokusspørgsmål til at se dokumentaren i undervisningen:

  1. Hvad kæmpede blåstrømperne for?
  2. Hvad kæmpede rødstrømperne for?
  3. Hvem var kvinderne inspireret af?
  4. Instruktøren Mette Knudsen var selv en del af rødstrømpebevægelsen. Hvilken betydning har det for denne dokumentar?
  5. Hvad er konklusionen i dokumentaren? Er vi i mål i Danmark med hensyn til ligestilling?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)