Forlaget Columbus

Kampe for ligestilling

Arbejdsspørgsmål:

  1. Hvad er karakteristisk for tredje- og fjerdebølgefeminismen?
  2. Hvilken rolle har Danmark haft i verden efter 1990?
  3. Hvilken betydning har det internationale samarbejde haft om ligestilling for Danmark?
  4. Hvordan har den politiske og økonomiske udvikling været i Danmark?
  5. Hvordan er befolkningen i Danmark sammensat, og hvordan er den forskellig fra tidligere?
  6. Hvilken rolle spillede familien som institution i perioden?
  7. Hvordan kan ligestilling måles på områder som uddannelse, barsel og løn?
  8. Hvordan oplever etniske minoritetsunge, at de er repræsenteret i ligestillingen i Danmark?
  9. Hvordan kan sociale medier bruges i forhold til at fremme ligestilling gennem kampagner som #MeToo?
  10. Hvordan har både loven og synet på homoseksualitet ændret sig?
  11. Hvilke mål med hensyn til ligestilling blev der kæmpet for i perioden og hvorfor?
  12. Hvordan og hvorfor har opfattelsen af køn har udviklet sig i perioden?

Øvelse:

Se Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020 og rapperen Tessas nytårstale fra Deadline 2021 for at diskutere, hvordan det står til med ligestilling Danmark i dag. Se også på de to taler med kildekritiske øjne. Dertil kan man bruge disse refleksionsspørgsmål til at diskutere de to taler:

  1. Hvad vil henholdsvis Sofie Linde og Tessa opnå med deres taler, og hvilken betydning har de platforme, de holder talerne på?
  2. Hvilke(n) feminismebølge(r) repræsenterer henholdsvis Sofie Linde og Tessa?
  3. Hvilken viden fra forløbet kan du bruge til at forklare de tendenser, Sofie Linde og Tessa giver udtryk for i deres taler?

Opgave: SoMe og kampe for ligestilling

  1. Find profiler på TikTok, Instagram eller Facebook, der har fokus på køn. Hvis du ikke kender nogle, så kan du finde #herligesvend, #kvindekenddinstat, #everydaysexismprojectdenmark, #feminist, #dittodittodk og se eventuelt, hvem de følger.
  2. Vælg to-tre profiler ud og se, hvad deres fokus er i forhold til køn og ligestilling. Hvem er de? Hvad mener de? Hvad er deres/profilens tendens?
  3. Hvilken rolle spiller sociale medier og influencere for opfattelsen af køn og kampe for ligestilling?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)