Forlaget Columbus

Kampe for ligestilling

Arbejdsspørgsmål:

  1. Hvad var Atatürks ideal i dannelsen af Tyrkiet, og hvordan var synet på køn og ligestilling?
  2. Hvilken rolle har Tyrkiet i verden?
  3. Hvordan har den politiske og økonomiske udvikling været i Tyrkiet
  4. Hvordan er befolkningen i Tyrkiet sammensat, og hvorfor er der store forskelle på land- og bybefolkningen?
  5. Hvilken rolle spiller familien som institution i Tyrkiet?
  6. Hvordan kan ligestilling måles på arbejdsmarkedet?
  7. Hvordan kan sociale medier bruges i forhold til at fremme ligestilling gennem hastags?
  8. Hvordan og hvorfor har opfattelsen af køn har udviklet sig i Tyrkiet?
  9. Hvilke mål med hensyn til ligestilling er der blevet kæmpet for i Tyrkiet, og hvilke bliver der stadig kæmpet for?
  10. Perspektivering til vesten: Feminismebølgerne er et vestligt funderet begreb, der anvendes til at beskrive kampe for ligestilling i vestlige lande. På side 207 er der et skema, der viser Tyrkiets kampe for ligestilling inddelt i feminismebølger. Diskuter skemaet og feminismebølgerne som periodiseringsprincip. Kan man inddele Tyrkiets kampe for ligestilling i feminismebølger, eller vil en anden beskrivelse af udviklingen være mere retvisende? Hvad er fordelene og ulemperne ved et periodiseringsprincip, der tager udgangspunkt i feminismebølgerne (både i vesten og i Tyrkiet)?

Øvelse:

Læs debatindlægget fra Information d. 12. april 2021.

  1. Hvad vil Duygu Cakir og Nilgün Erdem opnå med deres debatindlæg?
  2. Hvilket syn på køn og ligestilling er fra statens side ifølge debatindlægget herskende?
  3. Hvilken feminismebølge er debatindlægget et udtryk for og hvorfor?

Kvinders rettigheder i Tyrkiet er under pres. Der er brug for international solidaritet.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)