Arbejdsspørgsmål:
- Hvad var Atatürks ideal i dannelsen af Tyrkiet, og hvordan var synet på køn og ligestilling?
- Hvilken rolle har Tyrkiet i verden?
- Hvordan har den politiske og økonomiske udvikling været i Tyrkiet
- Hvordan er befolkningen i Tyrkiet sammensat, og hvorfor er der store forskelle på land- og bybefolkningen?
- Hvilken rolle spiller familien som institution i Tyrkiet?
- Hvordan kan ligestilling måles på arbejdsmarkedet?
- Hvordan kan sociale medier bruges i forhold til at fremme ligestilling gennem hastags?
- Hvordan og hvorfor har opfattelsen af køn har udviklet sig i Tyrkiet?
- Hvilke mål med hensyn til ligestilling er der blevet kæmpet for i Tyrkiet, og hvilke bliver der stadig kæmpet for?
- Perspektivering til vesten: Feminismebølgerne er et vestligt funderet begreb, der anvendes til at beskrive kampe for ligestilling i vestlige lande. På side 207 er der et skema, der viser Tyrkiets kampe for ligestilling inddelt i feminismebølger. Diskuter skemaet og feminismebølgerne som periodiseringsprincip. Kan man inddele Tyrkiets kampe for ligestilling i feminismebølger, eller vil en anden beskrivelse af udviklingen være mere retvisende? Hvad er fordelene og ulemperne ved et periodiseringsprincip, der tager udgangspunkt i feminismebølgerne (både i vesten og i Tyrkiet)?
Øvelse:
Læs debatindlægget fra Information d. 12. april 2021.
- Hvad vil Duygu Cakir og Nilgün Erdem opnå med deres debatindlæg?
- Hvilket syn på køn og ligestilling er fra statens side ifølge debatindlægget herskende?
- Hvilken feminismebølge er debatindlægget et udtryk for og hvorfor?
Kvinders rettigheder i Tyrkiet er under pres. Der er brug for international solidaritet.