Opgaver til kapitel 5
Brexit, EU's krise og forhandlingsforløbet: Tekst s.133-34 + billede og tekst s.136
- Forklar hvordan Brexit skal forstås i sammenhæng med den historiske udvikling af det europæiske samarbejde. Inddrag figur 1.1, s.10.
- "We want our country back" (jf. billede s.136). I hvilken udstrækning er dette slogan og dets succes i Storbritannien udtryk for at EU står over for en suverænitetskrise? (se s.133, 2.sp.ned.)
- Undersøg motiverne bag afholdelsen af den britiske folkeafstemning i juni 2016. Brug evt. bogen "Brexit Britain" (Columbus 2017) og "Kloden rundt", s.97-99 (Columbus 2014). Læs også David Camerons tale 23.1.2013 (se nettet).
- Redegør for faserne i det formelle forhandlingsforløb mellem EU og Storbritannien. Brug figuren nedenfor. Figuren er fra Folketingets EU-oplysning: www.eu.dk/da/fakta-om-eu/aktuelle-temaer/brexit. Klik her på infografik om udmeldelsesproceduren og uddyb om forløbet.
- Diskutér afstemningens udfald og konsekvenser i lyset af motiverne. Belys herunder de udfordringer den britiske regering står overfor i forhandlingerne med EU om udtræden, og om forhandlingerne forløber efter planen (find artikler ved Google-søgning: Storbritanniens EU forhandlinger).
Dybde og elementer i EU's krise: Boks s.134, tabel 5.1 og figur 5.1, s.135 + figur 5.2, s.137
- I boksen s.134 gives to bud på hvordan dybden i EU's krise skal forstås. Gengiv de to bud og overvej hvor godt de afspejler virkeligheden.
- Hvilke konklusioner kan drages ud fra tallene i tabel 5.1? Man har talt om udsigten til en domino-effekt efter afstemningen om britisk udmeldelse i juni 2016. Men tabellens to sidste kolonner giver grundlag for at tale om en omvendt domino-effekt. Hvorfor?
- I hvor høj grad understøtter figur 1 opfattelsen af en demokratisk krise i EU?
- Figur 5.2: (a) Forklar med brug af teksten s.134-39 de fire lodrette pile i de fire blå kasser; (b) udvælg nogle af de stiplede pile og forklar nogle af sammenhængene mellem de fire kriser; (c) overvej om kriserne er lige alvorlige for EU's fremtid, og hvilke af dem der har størst udsigt til at vare ved.
Fem scenarier for EU's fremtid: Figur 5.3, s.138 + hvidbog
- Find Kommissionens hvidbog med de fem scenarier ("White Paper on the future of Europe") på Kommissionens hjemmeside: ec.europa.eu/commission/index_en og læs den uddybede gennemgang af scenarierne. Fremlæg evt. gruppevis eller individuelt.
- Vurdér de fem scenarier ud fra de fordele og ulemper der er anført i hvidbogen (eller i figur 5.3). Supplér med omtalen af scenarier 2-4 i kap.1, s.19-22. Hvilken foretrækker du/I - og hvorfor?
- Gengiv hovedpointer i 1.del af hvidbogen (s.6-13). Omtal herunder nogle af de medtagne tabeller, figurer og kort. Hvad er hvidbogens hovedbudskab?
- Undersøg reaktioner og opfølgning på hvidbogens scenarier, f.eks. danske avisers og politikeres kommentarer efter offentliggørelsen 1.3.2017. Se også den efterfølgende drøftelse på Det Europæiske Råds møde i december 2017.
Flygtningekrise - behovet for fælles løsninger: Tekst s.139-40, figur 5.4 + boks s.141
- Hvilke konklusioner kan drages ud fra søjlerne i figur 5.4? Prøv at forklare udviklingen, og prøv (hvis muligt) at opdatere tallene.
- Gengiv med egne ord de fire angivne grunde til at flygtninge- og immigrantproblemet bør ses som et fælles EU-problem. Inddrag boksen s.110. Er du enig i den vurdering?
- Diskutér med udgangspunkt i boksen s.141 og teksten s.140-42 hvorfor det er så svært at vedtage og gennemføre fælles løsninger. Inddrag evt. også holdninger hos danske politikere og danske politiske partier.
- Prøv at svare på spørgsmålet til sidst i afsnittet: "Men er det EU eller nationalstaterne der svigter?"
Tilslutningen til højrenationale partier: Tabel 5.2, s.143
- Repetér årsagerne til de højrenationale partiers stærke fremgang. Se figurtekst s.15.
- Opdatér tabellens tal efter de seneste valg i 2017 (evt. også 2018): Frankrig 18.6., Norge 11.9., Tyskland 24.9. (se www.parties-and-elections.eu). Vurdér ud fra den seneste udvikling om tendensen til stigende tilslutning til partierne er toppet - og overvej evt. årsager.
- Forklar forskelle mellem partierne ud fra figurteksten. Uddyb evt. ved hjælp af partiernes hjemmesider.
Demokratikrisen i EU: Figur 5.5, s.144 + figur 5.6, s.146 og teksten s.142-47
- Figur 5.5: Gennemgå figuren med udgangspunkt i de fire nummererede pile. Hvilken plads har den øgede EU-integration i den samlede forklaring?
- Inddrag figur 5.6 og den tilhørende tekst. Prøv herefter at argumentere for at forstærket integration i EU i stedet for at øge demokratikrisen kan mindske den. Kan du selv tilslutte dig denne argumentation?
- Forklar pil 2 i figur 5.5 ud fra teksten s.144-47. Uddyb om populisme og demokrati ved at læse kronikken: "Populisme er antipolitisk", Berlingske 14.12.2016.
Se i øvrigt kapitel 3, afsnit 2 for en anden side af demokratiproblemet.
Faldende solidaritet mellem EU-landene: Tekst og figur s.147-48
- Forklar hvorfor kurven i figuren s.148 er tegnet med et toppunkt omkring årtusindskiftet. Brug de anførte tekstangivelser og hvordan de hver for sig har påvirket graden af solidaritet.
- EU-solidariteten bygger på et andet grundlag end solidariteten mellem borgerne i en nationalstat. Forklar forskellen, jf. s.139, 1.sp., nederst.
- Overvej om der er mulighed for at den nedadgående solidaritetskurve igen kan vendes til at gå opad.
- Diskutér forskellige konsekvenser og udslag af den faldende solidaritet. Inddrag kortet s.149, boksen s.154 og traktatens bestemmelser om forstærket samarbejde.
Eurokrisens forløb: Figur 5.9, s.151 og boks s.152-53
- Repetér historien bag euroens tilblivelse, se s.49-50. Udvid evt. ved at læse om Danmarks forhold til euroen s.181-84. Er krisen for euroen et argument for eller imod dansk tilslutning?
- Se nærmere på figur 5.9 og den forklarende tekst nedenunder. Se herefter udelukkende på selve figuren og forklar med egne ord udviklingen med brug af pilene.
- Uddyb forklaringen af de første pile ved hjælp af en lærebog i økonomi, f.eks. "Økonomibogen", s.77 (Columbus 2016).
- Uddyb problemet med euroens systemkrise ud fra boksen s. 152-53. Forklar herunder betydningen af den udvikling der kan aflæses i figur 5.10.
- I bogen "Europa? - den udeblevne systemkritik" (Forlaget Politisk Revy 2014) gives en uddybet fremstilling af euroens systemkrise. Læs anmeldelsen af bogen, Information 24.-25.5. 2014 og gengiv bogens hovedpointer.
Perspektiver på eurokrisen: Tekst s.153-54
- Hvor langt er man kommet med at råde bod på euroens systemfejl? Læs/repetér s. 100-03, især boksen s.101.
- Hvilke videregående planer eksisterer for at overvinde krisen? Find hertil bl.a. forslag fra den franske præsident Emmanuel Macron, se hans tale 26.9.2017. Brug internettet til at finde reaktioner på talen.
- Overvej i hvor høj grad du vil svare ja på spørgsmålene s.154, 2.sp. - og hvilke nej-argumenter der er relevante.