Forlaget Columbus

KS-bogen

Religiøs identitet i det senmoderne samfund

Lektion 3-4: Buddhas lære: Jeg tager min tilflugt til Dharma (s. 47-51)
Spørgsmål til bogen:

  • Hvad betyder ’dharma’?
  • Hvad er det centrale tema i Benares-talen?
  • Gør rede for de fire ædle sandheder i Benares-talen.
  • Gør rede for ’de fem skandhaer’?
  • Hvad tyder ’karma’?
  • Hvad betyder ’samsara’?
  • Forklar, hvordan hhv en buddhist og et vestligt menneske opfatter muligheden for genfødsel.
  • Forklar begrebet ’an-atman’. Mener buddhisterne, at vi har en fast kerne af sjæl eller identitet? Hvordan argumenteres der for an-atman?
  • Hvad er ’Samsara’ – det buddhistiske genfødselshjul – et billede på?
  • Nævn nogle forskelle på den buddistiske og den kristne gudsopfattelse. Inddrag evt. også islam.
  • Hvordan bliver mennesket frelst, ifølge buddhismen? Sammenlign med kristendommen og evt. islam
  • Hvad sker der ifølge buddhismen, når man er blevet frelst?

Forslag til øvelser:

  • Diskutér begrebet ’anatman’ parvis eller i grupper: Hvordan hænger anatman sammen med loven om årsag og virkning? Finder I tanken om, at sjælen er en illusion, overbevisende eller ej? Kan anatman være en befrielse fra sorg, smerte, angst, magtbegær, selvoptagethed osv, som Buddha hævder i Benares-talen? Argumentér for jeres udsagn.
  • Inddrag Peter Bergers teori om det religiøse kosmos: Hvis identiteten forsvinder i den buddhistiske frelsesproces, giver teorien så stadig mening?
  • Hvordan bliver man frelst inden for andre religioner, fx kristendommen eller islam? Hvilken rolle spiller Gud i frelsen? Hvad kan mennesket selv gøre for at blive frelst?
  • Lav en meditationsøvelse i klassen. (Se forslag under Supplerende materiale).
  • Gør rede for meditation som et overgangsritual og dets tre faser. Se bogen s. 262-264.

Supplerende materiale

Årsagskæden – forklaret med et menneskes liv fra fødsel til død

1. Det lille barn fødes til verden som uvidende.

2. Det starter straks med at forme sin egen karma og skæbne gennem handlinger. 

3. Barnet leger tankeløst og er uden bevidsthed om livets sande væsen. 

4. Når barnet begynder at kunne tale, sætter det navne og begreber på fænomener omkring sig. Det har også selv fået et navn. Men navne og begreber er tilfældigt valgte og refererer ikke til nogen eviggyldig sandhed. Selve sproget henviser altså også til illusioner! Tænk blot på, at dit navn egentlig er valgt ud af mange andre muligheder. 

5. Barnet navigerer i sin verden ved hjælp af de seks sanser (hvoraf én er tænkesansen). 

6. Sanserne vækker lyst og begær efter kontakt med sansernes genstand. 

7. Med sanserne bliver følelserne også vækket, især følelsen af at være i livet. 

8. Men følelserne medfører vanskeligheder; man kan miste det man har kært, og derfor ønsker man at klynge sig til genstanden for sine følelser. 

9-11. Barnet er efterhånden blevet voksent, og sanser, følelser og lyst medfører ønsket om sex og forplantning.

12. Livet går videre i retning af alderdommen og døden. 

I følge den buddhistiske tro er det ikke engang slut hermed, for nu kan det hele begynde forfra i en ny genfødsel.

Nirvana

"Nirvana er usammensat; den er skabt af intet. Man kan ikke sige om Nirvana, at den opstår, eller at den ikke opstår, eller at den ikke frembringes, eller at den er fortidig, fremtidig eller nutidig, eller at den er erkendelig med øjet, øret, tungen eller legemet. Men den er erkendelig med bevidstheden".

Kilde: Buddhismen. Tanker og livsformer, ved Jens Bruun, Christian Lindtner og Peter Boile Nielsen. Gyldendal 1990, s. 61.

Samsara

Samsara – tag en tur i genfødselshjulet:

www.bhutan.unescosamlingerne.dk/buddhismen-i-bhutan1

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)