Religiøs identitet i det senmoderne samfund
Lektion 5: Klostervæsenet: Jeg tager min tilflugt Sangha (s. 51-52)
Spørgsmål til bogen:
- Hvad betyder ’sangha’?
- Hvordan er forholdet mellem sangha’en og lægbefolkningen?
- Hvordan lever munkene og nonnerne i klostret?
- Hvilke 10 forskrifter består klosterløftet af? Hvilke af løfterne mener I ville være sværest at efterleve i det profane (ikke-hellige) samfund blandt den almindelige befolkning?
- Gør kort rede for hinayana, mahayana og vajrayana. Hvilke ’fartøjer’ symboliserer de tre retninger?
- Hvordan findes den nye religiøse leder inden for den tibetanske buddhisme, lamaen?
- Hvilken bodhisattva er Dalai Lama en genfødsel af? Hvorfor lader han sig genføde, når han har nået den fuldkomne oplysning?
- Hvor lever den 14. Dalai Lama i dag, og hvorfor lever han ikke i Tibet?
Forslag til øvelser:
- Se fx filmen Lille Buddha.
- Gør rede for, hvordan børnene bliver ’fundet’ som genfødsler af tidligere Buddhaer
- Hvad betyder det for børnene og deres familier, at de nu indgår i klostertilværelsen?
- Hvordan udspiller livet i klostret sig?
- Hvad siger det om vestlig religion og familieopfattelse, at tre vestlige børn sendes i et buddhistisk kloster?
- Find eksempler på religiøse genstande, symboler og bygninger på internettet, på film (fx Sneslottet af Ib Michael) eller billeder på internettet. Det kunne fx være følgende: alter, mandala, stupa, tempel, bedevimpler, bedemøller, thangka, glidefald, mantra, tantra
- Lav en opsamling på buddhismen ved hjælp af Ninian Smarts 7 religionsdimensioner. Find Smart’s skema under Supplerende materiale.
Supplerende materiale:
Bernardo Bertolucchi: Lille Buddha (1993).
Sneslottet. Film fra Tibet af Ib Michael (1995). Kan lånes på biblioteket.