Forlaget Columbus

KS-bogen

Religiøs identitet i det senmoderne samfund

Lektion 5: Klostervæsenet: Jeg tager min tilflugt Sangha (s. 51-52)
Spørgsmål til bogen:

  • Hvad betyder ’sangha’?
  • Hvordan er forholdet mellem sangha’en og lægbefolkningen?
  • Hvordan lever munkene og nonnerne i klostret?
  • Hvilke 10 forskrifter består klosterløftet af? Hvilke af løfterne mener I ville være sværest at efterleve i det profane (ikke-hellige) samfund blandt den almindelige befolkning?
  • Gør kort rede for hinayana, mahayana og vajrayana. Hvilke ’fartøjer’ symboliserer de tre retninger?
  • Hvordan findes den nye religiøse leder inden for den tibetanske buddhisme, lamaen?
  • Hvilken bodhisattva er Dalai Lama en genfødsel af? Hvorfor lader han sig genføde, når han har nået den fuldkomne oplysning?
  • Hvor lever den 14. Dalai Lama i dag, og hvorfor lever han ikke i Tibet?

Forslag til øvelser:

  • Se fx filmen Lille Buddha.
  • Gør rede for, hvordan børnene bliver ’fundet’ som genfødsler af tidligere Buddhaer
  • Hvad betyder det for børnene og deres familier, at de nu indgår i klostertilværelsen?
  • Hvordan udspiller livet i klostret sig?
  • Hvad siger det om vestlig religion og familieopfattelse, at tre vestlige børn sendes i et  buddhistisk kloster?
  • Find eksempler på religiøse genstande, symboler og bygninger på internettet, på film (fx Sneslottet af Ib Michael) eller billeder på internettet. Det kunne fx være følgende: alter, mandala, stupa, tempel, bedevimpler, bedemøller, thangka, glidefald, mantra, tantra
  • Lav en opsamling på buddhismen ved hjælp af Ninian Smarts 7 religionsdimensioner. Find Smart’s skema under Supplerende materiale.

Supplerende materiale:

Bernardo Bertolucchi: Lille Buddha (1993).

Sneslottet. Film fra Tibet af Ib Michael (1995). Kan lånes på biblioteket.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)