Religiøs identitet i det senmoderne samfund
Lektion 7: Østlig religiøsitet i Danmark set i forhold til oprindelseslandene (s. 54-56)
Spørgsmål til bogen:
- Forklar begrebet ’synkretisme’. Hvordan kan det bruges i forbindelse med buddhismen i en dansk eller vestlig udgave?
- Hvor mange af folkekirkens medlemmer troede på reinkarnation i slutningen af 1990’erne? Mener I, det er et overraskende tal? Prøv at beskrive det religiøse ’kosmos’, hvor man dyrker aspekter fra både kristendommen og buddhismen.
- Hvad er formålet med meditation for hhv. en buddhist, der lever i et buddhistisk land, og en dansker, der er tilhænger af buddhismen?
- Hvorfor tager man i den senmoderne religiøsitet tilsyneladende let på dogmer (religiøse læresætninger)? Hvorfor tog man ’hele pakken’ af de kristne dogmer i det traditionelle samfund?
- Hvordan kan det påvirke familiesammenholdet, hvis et familiemedlem konverterer til en anden religion? Inddrag fx Mikkel Uth Ovesens historie. Hvilke konsekvenser kunne I forestille jer for Mikkel og hans familie, hvis de havde levet i det traditionelle samfund?
Forslag til øvelser:
- Læs interview’et (se Supplerende materiale) med direktøren for Hummel, Christian Stadil: Sådan blev jeg Christian Stadil. Besvar følgende:
- Vurdér hvordan man kan leve som buddhist, travl forretningsmand – og rigmand samtidig. Påvirker det mon Stadils karma? Brug fx begrebet ’situide’ i din vurdering.
- Prøv at forklare Stadils valg af buddhismen som en søgen efter identitet, ved hjælp af Peter Bergers begreber nomos – anomi, kaos og kosmos.
- Hvordan passer Stadils religiøse udvikling på det fortryllede, affortryllede og genfortryllede samfund?
Supplerende materiale:
Peter Brüchmann: Sådan blev jeg Christian Stadil. Århus Stiftstidende, 08.04.2012: http://infomedia.skoda.emu.dk/ms3/ShowArticle.aspx?outputFormat=Full&Duid=e32dc2a1
OBS: Infomedia kræver Uni-login.