Religion og Rusmidler - Hvordan kan anvendelsen af rusmidler medvirke til den religiøse oplevelse?
Forløbets længde:
- 6 moduler á 90 minutter
Faglige mål i forløbet:
- Karakterisere og analysere aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof i forløbet:
- Væsentlige sider af et veldefineret religionsfagligt emne
- Religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Undervisningsmateriale som benyttes i dette forløb:
- Bog: Religion på Kryds og Tværs. Særligt kapitlet Religion og Rusmidler, forfattet af Carsten Lykke-Kjeldsen
Formålet med forløbet:
I religionsundervisningen sætter vi traditionelt fokus på en lang række fænomener, såsom myte, rite, offer, bøn, omvendelse, mystik etc etc. Et fænomen går dog under radaren i langt de fleste fremstillinger, nemlig brugen af stimulanser med henblik på mentalt at bringe sig i en umiddelbar kontakt med magterne på ”den anden side”.
I dette forløb sætter vi fokus på disse stimulanser, de såkaldte enteogener, det mytologiske univers, de sættes ind i, deres brug og psykologiske og sociale virkning. Da mange af stofferne er underlagt forbud rundt omkring i verden, vil det være naturligt at inddrage en drøftelse af brug og misbrug af stofferne med elever og kursister.
Lektionsplan:
Lektion + overordnet spørgsmål for lektionen | Lektionens indhold og opbygning | Lektie/materiale til lektionen | Kompetencer |
---|---|---|---|
1. Hvad er enteogener? Hvad er mystik? Og hvilke lighedspunkter er der mellem enteogener og mystik? | 1.sekvens: Introduktion til forløbet (10 min.) | Religion på Kryds og Tværs, side 85-94 | Karrierelæring: Hvordan kan viden om religion og enteogener eventuelt bruges i et fremtidigt arbejde som psykiater eller psykiatrisk sygeplejerske? |
2. sekvens: Dialog om risikoen ved at anvende psykedeliske stoffer uden social eller faglig kontrol. Ex: Carls dødsfald | Video: "RASTA MAN EXPLAINS THE EFFECTS OF MARIJUANA & SMOKING" på Youtube, | ||
3. sekvens: Parøvelse side 85: inddragelse af Jerome Sage Butler (tekst og Youtube). Hvad er enteogener og hvilken effekt har de? | Søg på "svampe-psykedeliske" på Bionyt, om Carls dødsfald | ||
4. sekvens: Gennemgang af Leach´s kommunikationsmodel side 89 | Video og sufidans: "Sufi Devran Tanıtım Filmi Full HD Mehmet Fatih Citlak Zikir" på Youtube | ||
5. sekvens: Hvad er mystik? Sammenlign med brugen af enteogener. Inddrag video med sufidans | |||
6. sekvens: Opsamling og afrunding (10 min.) | |||
2. Hvad var Soma? Hvordan blev planten brugt? Og hvilken rolle spillede den i datidens religiøse univers? | 1. sekvens: Samtale om vedisk religion, herunder om Soma, Indra og Vritra (5 min) | Religion – på kryds og tværs s. 94-99 | Videnskabsteori og karrierelæring: Hvilke videnskabelige tilgange og faggrupper skal spille sammen i tolkningen af det mongolske tæppe? |
2. sekvens: Forevisning og drøftelse af samtalen af Terence McKenna. (5 min) | Raja Choudhury: Foredrag om Soma og andre enteogener. 27.8.15. Findes på Youtube under titlen: "Soma: The psychodelic Origins of Religious Experience". houdhurys foredrag kan hentes mange gode sekvenser. Hovedpunkter: 1.13-4.40: Kort intro til Soma. 4.40-25.00: Om andre enteogener op igennem historien. 25.00-49.00: Om Soma, dens baggrund, brug og virkning. | ||
3. sekvens: Gruppearbejde om Soma- øvelsen s. 95 (20 min) | En kort tegnefilm med introduktion til begrebet og guden Soma. Findes Youtube under titlen: "What is Soma?" | ||
4. sekvens: Opsamling og afrunding (10 min.) | En kort samtale med Terence McKenna om Rigveda, Soma og andre enteogener. Fin som intro. Findes på Youtube under titlen: "The Rig Veda and Soma - Terence McKenna" | ||
5. sekvens: Drøftelse af: Hvilken type plante var soma? (5 min) | Russisk artikel om fundet af det mongolske tæppe: “We Drank Soma, We Became Immortal” på scfh.ru | ||
6. sekvens: Lærer og elever læser i fællesskab artiklen om det mongolske tæppe og diskuterer (nogle af) spørgsmålene i øvelsen s. 99 (35 minutter) | |||
3. Hvilken rolle spiller brugen af ganja i Rastafari? | 1. sekvens: Fælles præsentation af Rastafaris historie og teologi (10 min) | Religion på kryds og tværs side 100-108 | Globale kompetencer: Se verden med rastafariernes øjne og sæt jer ind i deres verdensforståelse. |
2. sekvens: Pararbejde og opsamling omkring øvelse s. 104 og rastafaricitaterne s. 104-5 (15 min) | "What do rastafarians believe?" på Youtube. (særligt de første 9 minutter) | ||
3. sekvens: Fælles: drøftelse af brugen af ganja og dens effekt på sindet. Herunder inddragelse af øvelse s. 103 (15 min) | Kort klip fra besøg hos rastafarier på Jamaica (især 6.00-8.20). Findes på Youtube under titlen: "REMOTE RASTAFARIAN VILLAGE Blue Mountains, Jamaica" | ||
4. sekvens: Gruppe- eller pararbejde om øvelser og tekster s. 106-7. Inddrag I&I-tegningen s. 103 (30 min) | Om rygning af ganja, video på Youtube under titlen: "Bob Marley & The Wailers - Rastaman Chant -Rastafar I is my religion" | ||
5. sekvens: Fælles opsamling. Slut evt af med global-kompetence-diskussionen s. 108 (15 min) | Originalforlægget til teksterne i bogen side 106-8. Findes på Academia, søg på: "Communication from the Herbs: a step-by-step guide to I n I Consciousness" | ||
4. Hvilken rolle spiller brugen af ayahuasca i Santo Daime-kirken? | 1. sekvens: Fælles præsentation af ayahuascas sammensætning og udbredelse (5 min) | Religion på kryds og tværs s. 109-19 | Digital dannelse: Undersøg indtryks-, udtryks- og fællesskabspraksis vedr. kommunikationen om ayahuasca retreats |
2. sekvens: Pararbejde og opsamling omkring øvelse om natursyn s. 109 (10 min) | Læs om Ayahuasca på healingrejser.dk | ||
3. sekvens: Gruppe- eller pararbejde om øvelser og tekster s. 111-113 vedr. ayahuascaritualer (20 min) | Læs om Temple of the Way of Light, et shamanistisk ayahuasca-retreat i Peru, på deres hjemmeside. | ||
4. sekvens: Pararbejde plus opsamling: Hvilke erfaringer har deltagere på ayahuasca-retreats gjort sig? Øvelse og tekst s. 114-15 plus links (20 min) | Læs om Højesterets dom vedr ayahuasca af 26. juni 2018. Find den på elov.dk | ||
5. sekvens: Hvilke juridiske problemer er der ved brugen af ayahuasca som enteogen – og ved brugen af andre enteogener? Tekst og øvelser side 116-19. (arbejdet med materiale og øvelser vil formentlig tage mindst ¾ time, så her må prioriteres) | |||
5. Hvordan blev brugen af LSD koblet til den Tibetanske Dødebog? | 1.sekvens: Indledende samtale om ungdomsoprørets baggrund, indhold og konsekvenser (5 min) | Religion på kryds og tværs side 120-129 | Videnskabsteori / etik / innovation: Udarbejd en strategi til at få beslutningstagerne til at godkende etisk acceptable forsøg med LSD i Danmark |
2. sekvens: Et særligt fokus gives bevidsthedsudvidende stoffer, især LSD. Hvorfor blev det så populært i 1960´erne at eksperimentere med disse stoffer? | Læs Timothy Leary om Drop-in, Turn-on, Tune-in på leary.ru under "START YOUR OWN RELIGION" | ||
3. sekvens: Læreroplæg om den tibetanske buddhisme med fokus på Dødebogen. Inddragelse af elevernes/kursisternes eventuelle viden om buddhisme. (15 min) | Artiklen: "I 1968 var stofferne en del af en spirituel søgen" på Kristeligt Dagblads hjemmeside. En meget anvendelig artikel om ungdomsoprør, stoffer og spiritualitet | ||
4. sekvens: Gruppearbejde samt opsamling om Leary og den Tibetanske Dødebog. Besvar spørgsmålene i øvelsen s. 126 (30 min) | Søg på "Den Tibetanske Dødebog" på Den store danske og læs kort tekst om den tibetanske dødebog | ||
5. sekvens: Gruppearbejde samt opsamling om brugen af euforiserende stoffer i en religiøs sammenhæng. Besvar og diskuter spørgsmålene i øvelsen side 128 | Artiklen: "Der er ingen genveje til den mystiske oplevelse" på Informations hjemmeside. Erik Meier Carlsen om dødebogen, LSD m.v. | ||
6. Sammenfattende time om forholdet mellem religion og rusmidler | 1. sekvens: Gruppearbejde og opsamling om en sammenligning mellem de forskellige enteogener i forløbet. Besvar begge spørgsmål i øvelsen side 130, herunder formulering af diskussionstemaer (30 min) | Religion på kryds og tværs s. 130-31 | Videnskabsteori: Hvordan udarbejdes en god problemformulering med enteogener som omdrejningspunkt (s. 131)? |
2. sekvens: Parvis arbejde med at opstille en problemformulering om religion og enteogener i samarbejde med et andet fag. Tag udgangspunkt i opstillingen side 131. Præsentation i matrixgrupper (45 min) | Stofleksikon for unge på altomstoffer.dk | ||
3. sekvens: Fælles afslutning og evaluering af forløbet | Pjece om stoffer fra Sundheds-styrelsen. Find den ved at søge på "Stoffer. Hvordan virker de og hvordan ser de ud" | ||
Søg på "hallucinogener" på Den store danske, og læs om hallucinogene stoffer. | |||
Søg på "enteogen" på den svenske Wikipedia og læs om enteogener. |