Forlaget Columbus

Religion på kryds og tværs

Satanisme - Er satanisme en religion eller bare et modefænomen og en identitetsbooster?

Forløbets længde:

  • 6 lektioner á 90 minutter. (Sort)
  • 8 lektioner á 90 minutter (sort + rød)
  • 10 lektioner á 90 minutter (sort + rød + gul)

(Note: Se farver i word-dokumentet, som downloades nederst på siden)

Faglige mål i forløbet: At kunne

  • redegøre for væsentlige sider af satanisme som et moderne fænomen 
  • karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
  • karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Undervisningsmateriale, som benyttes i dette forløb:

  • Bog: Religion på Kryds og Tværs Columbus, 2021 kapitlet  “Satanisme” af Tine Overlund Roost
  • Bibeltekster: 1.Mos kapitel 3, Første krønikebog kapitel 21, Jobs Bog 1,6-12, Matt 4,1-11 2 Kor 4,1-6, 1.Johannesbrev 2,18-29 og Johannes Åbenbaring Åb 10,7-10
  • Satans Bibel, Anton Szandor LaVey, 1969:
    • Efterlyst - Gud - død eller levende uddrag fra Satans Bibel Lucifers bog,
    • Den gud du frelser, kan være dig selv  - død eller levende uddrag fra Satans Bibel Lucifers bog.
    • De Ni sataniske erklæringer Uddrag fra Satans Bibel
    • Liv efter døden gennem opfyldelse af egoet  uddrag fra Satans Bibel Lucifers bog, 1969 Side 157 i Religion på kryds og tværs
    • Satans bog uddrag fra Satans Bibel Lucifers bog, 1969 Side 158 i Religion på kryds og tværs
  • Sataniske Ritualer, Anton Szandor Lavay, 1972
    • Den sorte messe Uddrag fra sataniske ritualer 1972  Side 156 i Religion på Kryds og Tværs
    • Church of Satans hjemmeside: www.churchofsatan.com
    • Jordens elleve satanistiske  leveregler fra Church of Satans hjemmeside, oprindelig skrevet i 1967 af LaVey
  •  Antikrist
    • Friedrich Nietzsche uddrag fra Antikrist 1895
  • Artikel: Interview med Erik Danielsson fra Heavy-metal.dk side 163-164 i Religion på Kryds og Tværs
  • Artikel: Fjernsyn om satanisme er ikke for børn, Kristeligt Dagblad 14 februar 2019
  • Artikel: At lege med ilden, Fyens StiftstidendeFilm/afsnit: Onkel Rejes Heavyband sæson 1 episode 6
  • Film: True Norwegian Black Metal | VICE - YouTube
  • Film: Den danske satankult på Anholt (CFU)
  • Klip:  Ghost: He is: www.youtube.com/watch
  • Klip: Watain: www.youtube.com/watch eller Devils blood Watain - Devil's Blood (LYRIC VIDEO) - YouTube
  • Klip: Støtter Beyoncé satanisme? (retardo.dk)
  • Klip: Ke$ha - Die Young (Official Video) - YouTube

Formålet med forløbet:

Formålet er at opnå forståelse for satanisme som en moderne fænomen og undersøge om satanisme er en  reel religion eller mere et modefænomen?

  • Hvordan etablerede satanismen sig som religiøs strømning og hvorfra kom inspirationen? 
  • Hvilke forskelle er der på moderne satanister?
  • Hvilken sammenhæng er der mellem satanisme og populærkultur såsom musik, tv-serier og litteratur?
  • På hvilken måde ligner satanisme andre senmoderne New age fænomener?
  • Hvordan dyrkes satanismen i Danmark?

Beskrivelse af forløbet:

Satanisme har til alle tider været et fænomen der har vakt stor opsigt. Både fordi det i sig selv kan provokere, men også fordi idéerne om det okkulte, de magiske ritualer og folk i hemmelige alliancer med det onde, kan virke fascinerende og dragende. Det ser man ofte i forbindelse med gyserfilm, horror-litteratur, men også i musikbranchen. Mange nutidige satanister møder ofte satanismen første gang i populærkulturens fremstillinger, hvilket vækker deres interesse, og får dem til at undersøge fænomenet nærmere. Der er store forskelle på nutidens satanister, men fælles for mange af dem er, at dyrkelsen af satan vendes mod satanisten selv, som et led i udviklingen af deres fulde potentiale, og det giver derfor god mening at anskue satanisme på lige fod med mange af de andre religiøse tendenser, som man ser i det senmoderne samfund i dag. Forløbet undersøger overordnet set, hvordan man skal forstå satanismen i dag? Er det en reel religiøs strømning, eller bare et modefænomen der bruges til at booste identiteten midlertidigt? Der findes ikke så mange satanister i dag og slet ikke i Danmark, og de er som udgangspunkt ret forskellige, så svaret falder nok et sted midt i mellem. For nogle er det en livsfilosofi og religiøs strømning, mens det for andre er et midlertidigt krydderi i tilværelsen. I forløbet arbejdes  der med Satan som figur og inspirations for nutidige satanister, etableringen af Church of Satan og inspirationen hertil, forskellige typer og tilgange til satanismen, populærkulturens brug og formidling af satanisme samt satanisme i Danmark i dag.

Lektionsplan:

Satanisme

Lektion + overordnet spørgsmål for lektionen

Lektionens indhold og opbygning

Lektie/materiale til lektionen

Kompetencer

1. Hvorfra stammer idéen om Satan, og hvordan opfattes han i dag?

1. Fordomme og forventninger: Intro og opsamling på øvelse side 137 + overordnet samtale omkring satanisme som fænomen.

Religion på Kryds og Tværs s.133-136 (arbejdsspørgsmål:Skriv inden du læser, hvad ordet satanisme, får dig til at tænke på.

Digital dannelse

2. Hvordan skildres Satan? Øvelse side 133 laves parvis + opsamling.

Billeder s. 135 i Religion på Kryds og tværs

3. Hvordan fremstilles Satan i Bibelen? Øvelse side 137: Elever laver 1 og 2 parvis. 3 og 4 diskuteres i plenum. Satan får i NT mere selvstændig betydning som ond magt.

1. Mos kapitel 3, første krønikebog kapitel 21, Jobs Bog 1, 6-12, Matt 4,1-11 2. kor 4,1-6

4. Kort intro til digital dannelse. Øvelse side 137-138 laves som en kort opsamling

1. Johannesbrev 2, 18-29, Åb 10, 7-10

2. Hvilke forskelle er der på nutidens satanister?

1. Teistisk og ateistisk satanisme Øvelse side 140-141 parvis

Religion på Kryds og Tværs side 139-145 (tekster springes over i læsningen hjemme)

2. Reaktiv, rationalistisk og esoterisk satanisme. Notér nøgleord på tavle på tavle og diskutér i plenum

Tekstcitater side 140-141 i religion på kryds og tværs

3. Se Av for Satan-kirken med Onkel Reje på dr.dk/drtv

Film: Onkel Rejes Heavyband sæson 1 episode 6 Av for Satan-kirken (dr.tv)

4. Øvelse på side 145, 2-4

Tekst: Fjernsyn om satanisme er ikke for børn side 146-147 i Religion på Kryds og Tværs

3. Hvorfor havnede Onkel Reje i en i shitstorm, og hvad dominerede den digitale debat?

1. Digital dannelse Introduktion vha stikord + forklaring

Lektie: Religion på Kryds og Tværs side 23-28 om digital dannelse

Digital dannelse. Innovation (mulighed)

2. Øvelse side 148. Alle svarer på 1-3. Eleverne skal herefter i gruppe vælge mellem øvelse 4, 5 eller Innovationsøvelsen

Materiale: Kommentarer fra facebook, Twitter, Instagram eller andet som eleverne finder

3. Præsentation af produkter

4. Hvordan etablerede satanisme sig som religiøs strømning?

1. Billede af LaVey + introduktionssnak i plenum

Lektie: Religion på Kryds og Tværs side 150-159 (teksterne springes over)

Tekstanalyse

2. Tekstarbejde: Satans Bibel, 1. menneskesyn, 2. Syn på Satan, 3. Forhold mellem mennesker, 4. Ritualer og 5. Inspirationen fra Nietzsche. Teksterne fordeles mellem 5 grupper og der svares på spørgsmål.

Materialer: Efterlyst - Gud - død eller levende uddrag fra Satans Bibel Lucifers bog, 1969 Side 151- 152 i Religion på Kryds og tværs

3. Opsamling. Enten i matrixgrupper eller som oplæg (Ved oplæg kan tilføjes en dramagruppe til at dramatisere den sorte messe)

Den gud du frelser, kan være dig selv - død eller levende uddrag fra Satans Bibel Lucifers bog, 1969 Side 152 i Religion på Kryds og Tværs

De Ni sataniske erklæringer Uddrag fra Satans Bibel, 1969 Side 153 i Religion på Kryds og Tværs

Jordens elleve satanistiske leveregler fra Church of Satans hjemmeside, oprindelig skrevet i 1967 af LaVey Side 154 i Religion på Kryds og Tværs

Den sorte messe Uddrag fra sataniske ritualer 1972 Side 156 i Religion på Kryds og Tværs

Liv efter døden gennem opfyldelse af egoet uddrag fra Satans Bibel Lucifers bog, 1969 Side 157 i Religion på kryds og tværs

Satans bog uddrag fra Satans Bibel Lucifers bog, 1969 Side 158 i Religion på Kryds og tværs

Friedrich Nietzsche uddrag fra Antikrist 1895 s 158-159 i Religion på kryds og tværs

5. På hvilken måde anvendes satanisme inden for musikbranchen?

1. Ghost “He is” Hvad formidler/udtrykker eller musikken. Hvilken stemning (Øvelse side 160 i Religion på Kryds og tværs)

Lektie: Religion på Kryds og Tværs side 160-164 (teksterne springes over)

Karrierelæring. Globale kompetencer

2. Dyrensdals tese om populærkulturens formidlingsværdi vendes

Materiale: Ghost: "He is" på Youtube.

3. Watain Se Nucleaer Alchemy eller Devils Blood og lav øvelse side 163 spørgsmål 2-5 + opsamling

Watain: "Nuclear Alchemy" eller "Devils blood" på Youtube.

4. Eleverne undersøger forhold mellem tekst/musik og forholdet til satanisme hos forskellige Heavybands (hurtig opsamlingsrunde i plenum + kobling til Dyrendals tese)

Tekst: Interview med Erik Danielsson fra Heavy-metal.dk side 163-164 i Religion på Kryds og Tværs

6. På hvilken måde anvendes satanisme inden for musikbranchen? Norsk Black Metal

1. Vice reportage om det norske Black Metal miljø

Lektie: Religion på kryds og Tværs side 161-162 og 164

Globale kompetencer

2. Øvelse til dokumentaren. Hvad kendetegner det norske Black Metal-Miljø? Hvad fokuserer medierne på, I fremstillingen af miljøet? Og hvorfor netop disse aspekter? Hvad er målet med musikken? Hvilket syn på kristendommen udtrykkes i dokumentaren? Hvilket syn på Satan og livet udtrykkes i dokumentaren? På hvilken måde anvendes begreberne Får, Ged og Kriger af Gaahl og hvad symboliserer de for ham ? Hvorfor ender dokumentaren på denne måde? Vurdér hvilken om der er tale om reaktiv, rationalistisk eller esoterisk satanisme?

Materiale: Vice reportage om det norske Black Metal miljø og forsangeren i bandet Gorgoroth. Findes på Youtube under: "True Norwegian Black Metal VICE"

3. Opsamling

7. Hvordan bruges Satanisme til personlig branding?

1. Appetitvækker. Billeder af Madonna, Katy Perry, Kesha; Beoncés med satanistisk fremtoning.

Lektie: Religion på Kryds og Tværs side 166-171

Videnskabsteori Globale kompetencer

2. Se Video med Kristina Djarling. Overvej hendes ståsted + syn på verden ( Øvelse 171 i Religion på kryds og tværs). Leder frem til undersøgelsesspørgsmålet. Hvordan bruges satanisme i popmusikken ?

Materiale: Kristina Djarling: Støtter Beyoncé satanisme? (retardo.dk) Die Young: Ke$ha - Die Young (Official Video) - YouTube tekst side 169-170 i Religion på Kryds og Tværs

3. Teori. Lyon og Bauman introduceres ud fra elevers stikord.

4. Die Young + øvelse side 169. Gruppearbejde

5. Grupperne fremlægger på skift deres svar. Spørgsmål 6 om de videnskabelige tilgange bruges til fælles opsamling i plenum + samtale om satanisme som brand + satanisme som senmoderne fænomen på linje med New-Age bevægelser

8. Hvordan dyrkes satanismen i Danmark?

1. Øvelse (s. 172), 173 og 174 I Religion på Kryds og Tværs laves som Matrixgruppearbejde ( 20- 25 min)

Lektie:Religion på Kryds og Tværs side 172-178

2. Se dokumentaren den danske satankult på CFU og lav øvelsen s. 117

Tekst: At lege med ilden, Fyens Stiftstidende

Film: Den danske satankult på Anholt

9. Hvordan bruges den videnskabelige basismodel?

Mini-projektarbejde: 1) Introduktion til den videnskabelige basismodel/ eller innovationskapitlet. 2) Brug øvelse side 165 eller side 159 i Religion på Kryds og Tværs som inspiration til et lille miniprojekt og lad eleverne vælge et emne der relaterer sig til satanismen. Projektet udarbejdes som enten et innovationsprojekt eller med afsæt i den videnskabelige basismodel. Der skal arbejdes ud fra en selvformuleret problemformulering.

Lektie: Religion på Kryds og Tværs side 13-22 eller 35-44 (kan evt deles op, hvis de har arbejdet med videnskabsteori tidligere)

Videnskabsteori og innovation

10. Hvordan bruges den videnskabelige basismodel?

1. Fremlæggelser af miniprojekterne

Eleverne aftaler lektier indbydes

2. Evaluering af forløbet

swipe

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)