Forlaget Columbus

Religion på kryds og tværs

Ånder - Hvor udbredt er troen på ånder i et dansk, vestligt og globalt perspektiv?

Forløbets længde:

  • 6 lektioner á 90 minutter

Faglige mål i forløbet: At kunne:

  • redegøre for væsentlige sider af åndetro i senmoderne samfund
  • karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
  • karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Undervisningsmateriale som benyttes i dette forløb:

- Bog: Religion på Kryds og Tværs

- Klip: https://www.youtube.com/watch?v=lcDxwzVqaxY

- Klip: https://www.youtube.com/watch?v=T-Q3YxpAWp0

- Hjemmeside: http://ghostguide.mediajungle.dk/hjemsogte-steder-i-dk/

- Hjemmeside: https://www.ghosthunting.dk/

Formålet med forløbet:

Troen på ånder er meget udbredt i den vestlige verden ikke mindst hos vores elever. De vil derfor nemt kunne relatere emnet til deres eget liv og på den måde finde det interessant og relevant. Formålet er at undersøge et afgrænset fænomen som ånder og bruge religionsfaglig teori og metode til at beskrive, analysere og komparere fænomenet.

Lektionsplan:

Ånder

Lektion

Lektionens indhold og opbygning

Materiale til lektionen

Kompetencer

1. Hvad er en ånd og hvor udbredt er troen på ånder?

Overordnet spørgsmål for lektionen: Hvordan kan vi definere ånder?

Religion på Kryds og Tværs, side 179-186 midt

Karrierelæring

1. sekvens: Individuel hurtigskrivning ud fra spørgsmålet? Hvad er en ånd og har du nogensinde oplevet en ånd eller har du hørt om nogen der har? Opsamles fælles ved at læreren skriver de fællestræk ned der er.

2. sekvens: Gruppearbejde: Lav øvelsen: Tror danskerne på ånder?

3. sekvens: Individuelt Lav øvelsen: Hvordan defineres overnaturlige væsner? Sammenlign svar med sidemakker

4. sekvens: Læreroplæg om ånder samt definitionen (side 186)

2. Ånder i et globalt perspektiv

1. sekvens Matrixgrupper med ånder i islam, Kristendom, Candomble og japansk folketro ud fra øvelsen: Komparativ undersøgelse af ånder

Religion på Kryds og Tværs, side 186 midt- 195

Globale kompetencer

2.sekvens Fremlæggelse i matrixgrupper, med kort diskussion om hvordan definitionen passer med den åndetype man har haft.

3. sekvens Kort læreroplæg om ånder i islam

4.sekvens Individuel tekstanalyse af suraerne om Djinn - opsamles

5. sekvens Se youtubeklip af de forskellige Orixaer i Candomble -analyse løbende med brug af definitionen

3. Manipulation med ånder

1. sekvens Individuel øvelse: Ånder i film

Religion på Kryds og Tværs, side 196- 203 midt

2. sekvens Gruppearbejde: Ritualet ”Ånden i glasset” skal enten tegnes som tegneserie eller spilles som rollespil -vises for klassen

3. sekvens Gruppearbejde: brug modellen til kommunikation med ånder til at lave en analyse af ”ånden i glasset”

4. sekvens En elev fra hver gruppe fremlægger gruppen resultater

4. Paranormal efterforskning

1. sekvens Eleverne finder selv udvalgte scener fra TV serien Ghost Adventures, som de ser (dette kan med fordel gives for som lektier)

Religion på Kryds og Tværs, side 203 midt- 206

Digitale kompetencer

2. sekvens Gruppearbejde: Hvilke af de nævnte redskaber bruges i de klip i har set?

3. sekvens Gruppearbejde: Lav øvelsen: Ånder på Internettet Læreren skal godkende problemformuleringen

5. Åndernes typologi

1. sekvens Gruppearbejde fortsætter: Ånder på Internettet

Religion på Kryds og Tværs, side 203-206

Innovative kompetencer

2. sekvens Tilrettelæg fremlæggelserne som små cafeer hvor eleverne kommer på besøg og ser hvad hinanden har lavet.

3. sekvens Opsamles af læreren med feedback på problemformuleringen

6. Danskernes tro på ånder

1. sekvens Læreroplæg om Mircea Eliades teori om Axis mundi samt bogens teori om Portal Ad Spiritum Mundi

Religion på Kryds og Tværs, side 206- 212

Innovative kompetencer, Karrierelæring

2. sekvens Pararbejde: Lav øvelsen: Det hjemsøgte hus

3. sekvens Reklamerne vises som en fernisering

4. sekvens Evaluering af emnet. Individuel skrivning ud fra: 1. Hvilke fagbegreber har du lært? 2. Hvad ved du om ånder som du ikke vidste før? 3. Hvad synes du er svært ved emnet?

swipe

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)