Kapitel 5: Karriere
Styr på lektien?
- 1. Hvad forstås ved begrebet ’stigmatisering’?
- 2. Beskriv det centrale i en konkurrencestat.
- 3. Forklar begreberne ’welfare’ og ’workfare’.
- 4. Hvad menes der med ’fra borger til soldat’?
- 5. Hvad er ’gig-economy’?
- 6. Hvad menes med ’flexicurity’?
- 7. Forklar begrebet ’flexploitation’.
- 8. Forklar begrebet ’flexisme’.
- 9. Hvad menes med ’stress’?
- 10. Hvad mener Rosa med ’hamsterhjul’?
- 11. Hvad er ’den teknologiske acceleration’?
- 12. Hvad er ’acceleration af social forandring’?
- 13. Hvad menes med ’acceleration af livstempoet’?
- 14. Hvad dækker begrebet ’nødvendighedsdiskurs’ over?
- 15. Hvad mener Arendt med ’work og labour’?
Lektien i brug
- 1. Hvad kan der udledes af figur 5.1.?
- 2. Opstil to hypoteser, der kan forklare andelen med højt stressniveau som det kommer til udtryk i figur 5.2. Begge hypoteser skal understøttes af en faglig begrundelse.
- 3. Redegør for de centrale pointer i artiklen ”De unge vælger arbejde med mening” og diskutér, hvorvidt I er enige heri?
- 4. Diskutér mulige årsager til, at Svend Brinkmanns pointer i artiklen ”Svend Brinkmann: Bortset fra sygdom er der intet, der gør os mere ulykkelige end at arbejde”. Inddrag Hartmut Rosas begreber i diskussionen.
- 5. Se udsendelsen ”Why are we stuck behind the social acceleration?” og besvar spørgsmålet.
- 6. Redegør for de centrale pointer i artiklen ”Når alt ikke længere har sin tid” og diskutér, hvorvidt Rosa har ret? Uddyb Jeres svar.
- 7. Diskutér pointerne i artiklen ”Psykoterapeut: De unge er ved at kvæles under stress og pres” og vurdér, hvorvidt de også passer på Jer.
- 8. Undersøg, hvorfor gymnasieeleven Anton Lykketoft ikke mener ungdommen ikke er mere ofre for konkurrencestaten end alle andre. Find artiklen her!
- 9. Diskutér – ud fra artiklen ”Konkurrence gør unge mere ensomme”, i hvilket omfang det stemmer overens med jeres egne erfaringer og oplevelser.
- 10. Vurdér konsekvenserne for det enkelte individ ift. den udvikling Rasmus Willig og Anders Ejrnæs skitserer?