Kapitel 3: Lykke
Styr på lektien?
- 1. Hvad menes med begrebet ’hedonisme’?
- 2. Forklar begrebet ’eudaimoni’.
- 3. Hvad mener Kahneman med ’oplevelse’?
- 4. Hvad mener Kahneman med ’erindring’?
- 5. Forklar begrebet ’The Easterlin Paradox’?
- 6. Hvad forstås ved ‘den dalende marginalnytte’?
- 7. Forklar ’den hedonistiske trædemølle’.
- 8. Hvad menes der med ’The Impact Bias’?
Lektien i brug
- 1. Opstil – ud fra figur 3.1 - to hypoteser og underbyg med en faglig begrundelse.
- 2. Læs artiklen ”Jagten på lykke gør os ulykkelige” og oplist fem af Darrin McMahons centrale pointer i følgende skema:
Enig eller uenig - hvorfor? | |
---|---|
Pointe 1: | |
Pointe 2: | |
Pointe 3: | |
Pointe 4: | |
Pointe 5: |
- 3. Læs artiklen ”Tillid til andre mennesker og lidt på kistebunden gør os lykkelige” og redegør for, hvorfor danskerne generelt er et lykkeligt folk? Er I enige – hvorfor/hvorfor ikke?
- 4. I artiklen ”Aktører: Umuliggøres ungdommens lykke af samfundsforandringer?” beskriver artiklens tre forfattere paradokset om ungdommens uendelige muligheder sammenholdt med følelsen af stress og utilstrækkelighed. Artiklen har nogle underoverskrifter (se nedenfor), hvor forskellige aspekter belyses. Fremhæv de centrale pointer i de respektive afsnit:
Underoverskrift: | Centrale pointer: |
---|---|
Høje forventninger til unge | |
En usikkerhed bliver internaliseret | |
Unges DNA er social mobilitet | |
Materielle og strukturelle vilkår er forandret | |
Forandringer på arbejdsmarkedet | |
Utilstrækkelighed bliver en følgesvend | |
En opsang om at bygge bro |
- 5. Opstil – ud fra figuren - ’Grad af lykke og BNP pr. indbygger’ to hypoteser. Husk en faglig begrundelse.
- 6. Hør udsendelsen Brinkmanns briks ”Lykken er lunefuld” og redegør for de forskellige synspunkter, der præsenteres:
Deltager: | Centrale pointer: |
---|---|
Svend Brinkmann | |
Søren Harnow | |
Arlette Bentzen | |
Christian Bjørnskov |
- 7. Med udgangspunkt i vedhæftede Excel-ark (’Lykke forklaret 2017’) skal I/du nu lave en række lineære regressioner, der hver især viser sammenhænge mellem lykkescore, og en række baggrundsvariable. På baggrund af disse regressioner skal du vurdere, hvilke(n) variable, der har størst betydning, og hvor sammenhængen er stærkest.