Forlaget Columbus

Fri eller fortabt?

Kapitel 3: Lykke

Styr på lektien?

  • 1. Hvad menes med begrebet ’hedonisme’?
  • 2. Forklar begrebet ’eudaimoni’.
  • 3. Hvad mener Kahneman med ’oplevelse’?
  • 4. Hvad mener Kahneman med ’erindring’?
  • 5. Forklar begrebet ’The Easterlin Paradox’?
  • 6. Hvad forstås ved ‘den dalende marginalnytte’?
  • 7. Forklar ’den hedonistiske trædemølle’.
  • 8. Hvad menes der med ’The Impact Bias’?

 

Lektien i brug

  • 1. Opstil – ud fra figur 3.1 - to hypoteser og underbyg med en faglig begrundelse.
  • 2. Læs artiklen ”Jagten på lykke gør os ulykkelige” og oplist fem af Darrin McMahons centrale pointer i følgende skema:
Kapitel 3

Enig eller uenig - hvorfor?

Pointe 1:

Pointe 2:

Pointe 3:

Pointe 4:

Pointe 5:

swipe
Kapitel 3

Underoverskrift:

Centrale pointer:

Høje forventninger til unge

En usikkerhed bliver internaliseret

Unges DNA er social mobilitet

Materielle og strukturelle vilkår er forandret

Forandringer på arbejdsmarkedet

Utilstrækkelighed bliver en følgesvend

En opsang om at bygge bro

swipe
  • 5. Opstil – ud fra figuren - ’Grad af lykke og BNP pr. indbygger’ to hypoteser. Husk en faglig begrundelse.
  • 6. Hør udsendelsen Brinkmanns briks ”Lykken er lunefuld” og redegør for de forskellige synspunkter, der præsenteres:
Kapitel 3

Deltager:

Centrale pointer:

Svend Brinkmann

Søren Harnow

Arlette Bentzen

Christian Bjørnskov

swipe
  • 7. Med udgangspunkt i vedhæftede Excel-ark (’Lykke forklaret 2017’) skal I/du nu lave en række lineære regressioner, der hver især viser sammenhænge mellem lykkescore, og en række baggrundsvariable. På baggrund af disse regressioner skal du vurdere, hvilke(n) variable, der har størst betydning, og hvor sammenhængen er stærkest.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)