Kapitel 2: Valg
Styr på lektien?
- 1. Hvad menes der med system 1?
- 2. Hvad menes der med system 2?
- 3. Forklar begrebet ’The Paradox of Choice’.
- 4. Beskriv begrebet ‘Opportunity costs’.
- 5. Forklar pointen i forhold til ’sorte svaner’.
- 6. Forklar begrebet ’struktur’?
- 7. Forklar begrebet ’aktør’?
Lektien i brug
- 1. Hvad kan der udledes af figuren ”Fordeling af danskernes medieforbrug”?
- 2. Opstil mulige årsagsforklaringer i forhold til, hvorfor ”Hver sjette unge mellem 16-24 netdater”, og diskutér udviklingen i forhold til unges valg af partner.
- 3. Læs artiklen ”Det er ikke længere samfundets skyld” og redegør for dens centrale pointer. Inddrag begreberne struktur og aktør.
- 4. Redegør for de vigtigste pointer i artiklen ”Unge i dag er ikke narcissister – de er pressede” og brug ’The Paradox of Choice’ til en vurdering af artiklens pointer.
- 5. Fremhæv 3-5 centrale pointer i artiklen ”Vi bliver ikke lykkeligere af at kunne vælge frit” og diskutér, hvorvidt artiklens budskab stemmer overens med jeres egne holdninger.
- 6. Med udgangspunkt i artiklen ”Sociolog: I dag er det aldrig samfundets skyld, men dig selv den er gal med”, skal i diskutere i hvilket omfang samfundet har skylden for vores position i livet eller om det er individets egen skyld og ansvar. Anvend begreberne ’struktur’ og ’aktør’.
- 7. Find empiriske eksempler på problematikken vedr. struktur og aktør-diskussionen.
- 8. Undersøg hvilke beslutninger, store som små, klassen til sammen har truffet dagen forinden, og sorter disse efter om de hører til system 1 eller 2.