Forlaget Columbus

Fri eller fortabt?

Kapitel 2: Valg

Styr på lektien?

  • 1. Hvad menes der med system 1?
  • 2. Hvad menes der med system 2?
  • 3. Forklar begrebet ’The Paradox of Choice’.
  • 4. Beskriv begrebet ‘Opportunity costs’.
  • 5. Forklar pointen i forhold til ’sorte svaner’.
  • 6. Forklar begrebet ’struktur’?
  • 7. Forklar begrebet ’aktør’?


Lektien i brug

  • 1. Hvad kan der udledes af figuren ”Fordeling af danskernes medieforbrug”?
  • 2. Opstil mulige årsagsforklaringer i forhold til, hvorfor ”Hver sjette unge mellem 16-24 netdater”, og diskutér udviklingen i forhold til unges valg af partner.
  • 3. Læs artiklen ”Det er ikke længere samfundets skyld” og redegør for dens centrale pointer. Inddrag begreberne struktur og aktør.
  • 4. Redegør for de vigtigste pointer i artiklen ”Unge i dag er ikke narcissister – de er pressede” og brug ’The Paradox of Choice’ til en vurdering af artiklens pointer.
  • 5. Fremhæv 3-5 centrale pointer i artiklen ”Vi bliver ikke lykkeligere af at kunne vælge frit” og diskutér, hvorvidt artiklens budskab stemmer overens med jeres egne holdninger.
  • 6. Med udgangspunkt i artiklen ”Sociolog: I dag er det aldrig samfundets skyld, men dig selv den er gal med”, skal i diskutere i hvilket omfang samfundet har skylden for vores position i livet eller om det er individets egen skyld og ansvar. Anvend begreberne ’struktur’ og ’aktør’.
  • 7. Find empiriske eksempler på problematikken vedr. struktur og aktør-diskussionen.
  • 8. Undersøg hvilke beslutninger, store som små, klassen til sammen har truffet dagen forinden, og sorter disse efter om de hører til system 1 eller 2.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)