Kapitel 4: SoMe
Styr på lektien?
- 1. Hvad menes med ’unges mediedøgn’?
- 2. Hvad menes der med ’netværksindividet’?
- 3. Hvorfor kan man betragte netværksindividet som en blæksprutte?
- 4. Hvad er ’vores medierede identitet’?
- 5. Hvad menes med ’det kommunikativt-styrede individ’?
- 6. Hvad er FOMO?
- 7. Hvad menes der med ’de digitalt indfødte’?
- 8. Hvad menes der med ’den digitale immigrant’?
- 9. Hvad er #Me Too-bevægelsen?
- 10. Beskriv ’fake news’.
- 11. Hvad menes der med ’den globale landsby’?
- 12. Hvad er indeholdt i ’Web 3.0’?
- 13. Hvad menes med ’shitstorms’?
- 14. Hvad er ’et face’ ifølge Goffman?
- 15. Forklar begrebet ’impression-management’.
- 16. Hvad menes med ’beskyttelsesmekanisme’?
- 17. Hvad er ’frontstage’?
- 18. Hvad er ’backstage’?
- 19. Hvad menes med ’middle region’?
- 20. Hvad mener Turkle med ’at være alene sammen’?
Lektien i brug
- 1. Diskutér, hvorvidt de sociale medier bidrager positivt til unges velvære og sundhed?
- 2. Kan unge ikke bare vælge smartphonen fra? Brug artiklen ”Forfatter: Unge kan ikke bare vælge smartphonen fra”.
- 3. Find eksempler på, hvornår, hvordan og hvorfor vi bruger ’impression-management’?
- 4. Læs artiklen ”7 trin til at slippe af med FOMO” og diskutér problemets omfang for Jer og vurdér, hvorvidt de 7 foreslåede trin ville give mening for Jer. Begrund svaret.
- 5. Tegn et portræt af ’den digitalt indfødte’ ved at læse artiklen OG se den animationsfilm, der er i artiklen ”Er du en digital indfødt eller en digital immigrant?”.
- 6. Skriv en kort tekst, der resulterer i en shitstorm for en person, politiker, virksomhed el.lign.