Forlaget Columbus

Klima og bæredygtighed

Opgave 1: Bæredygtighed og bæredygtighedsdimensionerne

Figur A: Verdensmål 11 og delmålene
Figur A. Kilde: www.realdania.dk
  1. Definér hvad der menes med begrebet bæredygtighed og forklar, hvordan det kommer til udtryk i FN's Verdensmål nr. 11: "Bæredygtige byer og lokalsamfund".
    Find Verdensmålene her.
  2. Redegør for de tre bæredygtighedsdimensioner og placér Verdensmål nr. 11's delmål 11.1-11.7 (se figur A) i de dimensioner, hvor I mener, de hører hjemme. I skal begrunde jeres placering.

Opgave 2: Stigende pres på de planetære grænser

I plenum diskuteres det, hvad vi skal forstå ved begrebet planetære grænser. De ni planetære grænser præsenteres, og det diskuteres, hvordan og hvilke planetære grænser kan påvirke hinanden.

Klassen inddeles i grupper, der hver tildeles et antal planetære grænser. Ud fra de tildelte planetære grænser arbejdes med følgende spørgsmål:

  1. Beskriv udviklingen over tid for de tildelte planetære grænser i figur 1.5.
  2. Hvilke samfundsaktiviteter har ført til øget pres på netop disse planetære grænser?
  3. Hvilke adfærdsmæssige, økonomiske og politiske tiltag kan afhjælpe presset på disse planetære grænser?
  4. Argumentér for, hvilken samfundsmæssig indflydelse disse tiltag potentielt kan få (socialt, økonomisk og politisk).

Opgave 3: Tøjindustri, -forbrug og bæredygtighed

Læs artiklen Vi har aldrig nogensinde købt mere tøj, end vi gør nu og/eller se programmet: Jorden kalder – Klima på catwalken. Diskutér efterfølgende med klassen i plenum eller i grupper følgende spørgsmål:

  1. Redegør for artiklens/programmets centrale budskaber samt de tal, som de bygger på.
  2. Diskutér hvordan produktionen og forbruget af tøj, der beskrives i artiklen/programmet udfordrer de forskellige typer af bæredygtighed (økologisk, økonomisk og social). Se figur 1.9a: Typer af bæredygtighed.
  3. Diskutér med udgangspunkt i begreberne svag- og stærk bæredygtighed, hvordan vi med fordel kan skabe en mere bæredygtig (økologisk, økonomisk og social) tøjindustri.
  4. Med udgangspunkt i artiklen: Ny trend får unge til at skrue ned for forbruget – "IKEA er ellers mit happy place" skal du tale om, hvad du selv gør/kan gøre for at bidrage til et mere bæredygtigt forbrug af tøj?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)