Opgave 1: BNP og CO2-udledning (beregningsopgave)
- Udregn indekstal for at illustrere udviklingen i BNP og drivhusgasudledningen 2000-2023 i Danmark. Hent datasæt her.
- Diskutér på baggrund af udregningerne, om der er opnået – eller realistisk kan opnås – henholdsvis relativ og absolut afkobling mellem BNP og drivhusgasudledning.
Opgave 2: Sammenhæng mellem BNP/indbygger og CO2-udledning/indbygger (beregningsopgave)
2-3 personers grupper.
- Lav en lineær regression på baggrund af disse data om sammenhængen mellem BNP/indbygger og CO2-udledning/indbygger.
- Fortolk hældningskoefficienten i den lineære model.
- Fortolk R2.
- Undersøg om der er nogen outliers i datasættet og forsøg at give forklaring på disse.
- Kommentér på korrelation og kausalitet i forbindelse med den lineære regression.
- Diskutér om resultaterne fra den lineære regression peger i retning af en målkonflikt mellem økonomisk vækst og klimahensyn. Inddrag figur 3.11 og begreberne 'kobling', 'relativ afkobling' og 'absolut afkobling'.
Opgave 3: Vækstens dilemmaer
Den grænseløse vækst
Se videoen: “Den grænseløse vækst” (4:44 min.).
- Hvad er eksponentielt vækst?
- Hvilken grænser mener Inge Røpke, der er for den eksponentielle vækst?
Redegørelsesopgave: Dilemmaer i den grønne vækst
Se videoen: “Den grønne vækst” (4:44 min.).
- Hvad menes der med påstanden: “Et grundlæggende træk i den grønne vækst er at konkurrenceevnen kommer først?”
- I videoen anvendes begrebet ‘absolut afkobling’ og ‘relativ afkobling’. Hvad menes der her, og hvad mener Inge Røpke, vi har opnået og ikke opnået?
- I videoen anvendes begrebet ‘cradle-to-cradle’. Hvad menes med dette?
- Identificér hvilke udfordringer ved den grønne vækst, der peges på i videoen.
Opgave 4: Skal Danmark give mere klimabistand?
- Forstå figur 3.1 og lyt til lydklippet: COP29 Klimaordfører i regeringen Danmark giver rigeligt i ulandsbistand. P1 Morgen 13.11.2024 minut 1.22.18-1.33.58.
- Opstil de argumenter der fremføres for, at Danmark giver nok klimabistand.
- Opstil de argumenter der fremføres for, at Danmark ikke giver nok klimabistand.
- Diskutér på baggrund af de andre besvarelser, hvad I mener om problematikken.
Opgave 5: Grøn vækst eller greenwashing
Introduktion:
I denne opgave skal du med din gruppe lege miljøminister for en dag! Dit job er at finde balancen mellem økonomisk vækst og miljøbeskyttelse, men også at tilgodese samfundets forskellige aktører og deres interesser.
Del 1: Tegn din egen grønne politik!
- Du har 100 point, som du kan fordele mellem følgende grønne tiltag:
- Subsidier til vind- og solenergi: Koster 20 point pr. gigawatt energi.
- Strafafgifter på CO2-udledning: 10 point for at reducere udledninger med 10%.
- Grøn forskning og udvikling: 15 point for hver ny opfindelse, der sænker udledningen.
- Grøn transport: 25 point for at bygge et landsdækkende netværk af el-ladestationer.
- Spørgsmål: Hvordan vil du fordele dine point og hvorfor? Forklar med samfundsøkonomiske begreber som eksternaliteter, punktafgift, finanspolitik og subsidier. Din fordeling af grønne tiltag skal tegnes i et lagkagediagram.
Del 2: Samfundets reaktioner
Du præsenterer dine tiltag, og nu kommer borgerne på banen! Du får forskellige reaktioner fra tre grupper:
- Grønne aktivister: De vil have 100% vedvarende energi. NU!
- Virksomheder: De klager over, at nye afgifter vil ødelægge deres konkurrenceevne.
- Hverdagens helte (almindelige borgere): De vil have billig benzin og elektricitet.
Spørgsmål: Hvordan vil du imødekomme disse grupper, samtidig med at du holder fast i din politik?
Del 3: Økonomisk vs. Økologisk vækst
Forestil dig, at dit land får følgende konsekvenser efter dine grønne tiltag:
- BNP er steget med 2 procent, men arbejdsløsheden blandt oliearbejdere er steget til 15 procent.
- CO2-udledningen er faldet med 30 procent, men elpriserne er steget med 20 procent.
Spørgsmål: Er det stadig 'grøn vækst'? Brug begreber som 'økonomisk bæredygtighed' og 'social bæredygtighed' til at forklare.
Del 4: Den sjove del
Skriv et kort digt eller rap om, hvorfor grøn vækst er vigtigt. Det skal både være lærerigt og underholdende!
—————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Bonusopgave: Lav en satiretegning, der viser en konflikt mellem grøn vækst og økonomiske interesser, f.eks. en direktør, der planter træer med den ene hånd og river skoven ned med den anden.
Opgave 6: Grøn vækst, økologisk økonomi og modvækst
Se DR Deadline 23.03.2023 (24:38 min.). Kan findes på Center for Undervisningsmidler (cfu).
- Del holdet op i to.
- Klimaaktivst Caroline Bessermann. Den ene halvdel nedskriver de argumenter, Caroline kommer med.
- Iværksætter Tommy Ahlers. Den anden halvdel nedskriver de argumenter, Thomas Ahlers kommer med.
- Placér argumenterne i skemaet under emnerne 'Grøn vækst', 'Økologisk økonomi' og 'modvækst' nedenfor.
- Placer jer selv i skemaet og diskuter på holdet, hvorfor I mener det, I gør.
- Hver halvdel deler sig op i mindre grupper og deler de argumenter, der er blevet nedskrevet. Gruppernes opgave er nu at identificere, hvilke argumenter der tilhører henholdsvis "grøn vækst', "økologisk økonomi' og "modvækst'
- Diskussion: Hvilke argumenter ser I som overbevisende, og hvordan mener I selv, økonomien bør indrettes, så den er med til at sikre et bæredygtigt samfund i fremtiden?
Skema til opgave 6
Grøn vækst | Økologisk økonomi | Modvækst | |
---|---|---|---|
Caroline Bessermann | |||
Tommy Ahlers |