Opgave 1: Vil Corona-virussen få indflydelse på klimaforandringerne?
- Redegør for drivhuseffekten og forklar forskelle mellem de centrale drivhusgasser, der ses i tabel 1.1.
- Se et 5-minutters klip fra den 6. april 2020 fra DR (Explainer: Har klimaet det bedre nu?) og forklar og diskuter følgende:
- Hvad er argumenterne for at Corona-virus ikke vil få større indflydelse på klimaforandringerne?
- Hvad er argumenter for at Corona-virus kan skabe håb for at en mere ambitiøs kamp mod klimaforandringerne?
- Diskuter om hvorvidt Corona-virus pandemien kan have en anden virkning på menneskets påvirkning på klimaet, end de andre nævnte kriser (Oliekrisen i 1973 og Finanskrisen i 2007) har haft.
Opgave 2: Klimaforandringer i et Corona-perspektiv
Lyt til denne podcast på 23 min. fra Weekendavisen. Podcasten hedder "Corona giver klimaet åndenød".
- Klassen deles i 4 grupper. Spørgsmål (a-d) fordeles mellem grupperne og besvares der.
- Fælles gennemgang af spørgsmålene, hvor hver gruppe fremlægger deres besvarelse i rækkefølge (a først osv.).
- Evt. opfølgning ved fælles at se et opsamlende klip fra DR Explainer - har klimaet det bedre nu? (Kan søges frem på nettet)
Weekendavisen podcast
- a. Minut 00.00 - 04.00: Hvilken betydning har Corona-pandemien for luftforureningen og hvad gives som eksempler?
- a. Minut 04.00 - 07.50: Hvordan er drivhusgasudslippet blevet påvirket indtil videre af pandemien?
- a. Minut 04.00 - 07.50. Hvad siger professor Mernild om drivhusgassernes levetid i atmosfæren og hvad vil han sige med den information?
- b. Minut 07.50 - 12.15. Hvad peger Mernild på modvirker den nuværende reduktion i CO2-udslippet?
- b. Minut 07.50 - 12.15. Hvilke udfordringer byder denne ‘modvægt’ på?
- c. Minut 12.15 - 16.55. Hvad skal man så gøre ifølge Mernild, hvis en decideret nedlukning af samfund ikke har synderlig indvirkning på klimaet?
- c. Minut 12.15 - 16.55. Hvordan plejer det at se ud før, under og efter økonomiske kriser hvad angår klimaet?
- d. Minut 16.55 - 23.33. Hvad kan Corona-krisen bidrage med ift. klimakampen og hvad er det problematiske?
- d. Minut 16.55 - 23.33. Hvordan skal man ifølge Mernild lave hjælpepakkerne så de tilgodeser den grønne omstilling?
- d. Minut 16.55 - 23.33. Hvilke betydning har Corona for vores syn på miljø og natur generelt?
Opgave 3: Bæredygtighed og bæredygtighedsdimensionerne
1. Definer hvad der menes med begrebet bæredygtighed og forklar hvordan det kommer til udtryk i FN's Verdensmål nr. 11: "Bæredygtige byer og lokalsamfund". Find Verdensmålene her: https://www.verdensmaalene.dk/
2. Redegør for de tre bæredygtighedsdimensioner og placér Verdensmål nr. 11’s delmål 11.1-11.7 i de dimensioner hvor I mener de hører hjemme. I skal begrunde jeres placering.
3. Se dokumentaren "Vi bygger det væk - byggerier uden CO2 (2)"(30 min.). Filmen kan hentes frem på Center for Undervisningsmidler. Svar på følgende spørgsmål under filmen.
- Redegøre for hvordan et bæredygtigt byggeri kan nedsætte CO2-udledningen
- Giv eksempler fra dokumentaren hvor I ser at der i arkitekturen og byggeriet er taget hensyn til de tre bæredygtighedsdimensioner.