OPGAVE 1: DISKUTER OG UDFYLD
Diskuter kort med din sidemakke, om Danmark lever op til Dahls 8 kriterier? Udfyld skemaet, som du kan hente her. Begrund hvert svar.
OPGAVE 2: UNDERSØG DEMOKRATIETS TILSTAND
I grupper:
Undersøg demokratiets tilstand i udvalgte lande. Brug freedomhouse.org/issues. Hver gruppe udfylder skemaet, som I finder her. I præsenterer jeres skema for resten af klassen.
OPGAVE 3: DEMOKRATIET PÅ JERES GYMNASIUM
Læs tekstboks 11.1. Opstil, i grupper af 2-3 pers., en eller to hypoteser på baggrund af demokratiopfattelse, om hvordan demokratiet i elevrådet på jeres gymnasium er.
Undersøg jeres hypotese (-r): Undersøgelsen skal indeholde 2-3 interviews.
Interviews skal optages, idet I i næste time skal arbejde med at formidle jeres resultat.
Formidling: I skal herefter formidle resultatet af jeres undersøgelsen. Jeres formidling skal vinkles efter nyhedskriterierne.
Jeres formidlingsmetode (podcast, vodcast el. andet) vælger I selv.
OPGAVE 4: KLASSEDISKUSSION
Demokratiet op jeres gymnasium.
Klassen inddeles i to store grupper: Meritokrati-gruppen og Deliberative demokrati-gruppen. Hver gruppe skal nu formulere tre kritiske spørgsmål til den anden gruppe. Hver gruppe skal holde ½-1 min. indledende tale, hvor de forsvar deres demokratiopfattelse. Dernæst skiftes hver gruppe til at stille hinanden spørgsmålene og svare.
OPGAVE 5: SVAR PÅ SPØRGSMÅL
Find artiklen "Valgsystem hæmmer ligestilling" fra Politiken, 02.06.2019 på infomedia og svar på følgende spørgsmål:
- Hvad er artiklens centrale pointer?
- Hvad kan man (partierne) gøre for at sikre en lige fordeling af mænd og kvinder i folketinget?
- Er det et demokratisk problem at der ikke er lige mange mænd og kvinder i folketinget? Forsøg at inddrage begreber fra lektie (deltagelses- konkurrence-demokrati, Meritokrati, deliberativt demokrati)