OPGAVE 1: REGERINGENS MAGT I LOVGIVNINGSPROCESSEN
Find og se videoen "Dit demokrati| Regeringen" på Folketingets Youtube-kanal og undersøg hvilke indflydelse regeringen har.
- a. Forklar hvilken indflydelse regeringen har
- b. Hvordan bliver regeringen dannet
- c. Hvem holder øje med at Regeringen følger lovgivningen (se filmen Dit Demokrati | Kontrol med regeringen)
Hvad er et borgerforslag? (Du kan finde hjælp til dette på borgerforslag.dk)
Hvad går dette borgerforslag ud på?
- Hvem har fremsat forslaget?
- Og hvem er disse personer?
- Har de noget til fælles?
Diskuter hvilke fordele og ulemper er der ved borgerforslag
OPGAVE 2: FINANSLOV
I grupper:
Sammenlign de seneste to finanslovsaftaler med hensyn til:
- Hvilke typer forslag der er kommet med i finanslovsaftalerne.
- Hvilke hensyn der er taget med disse forslag (fm.dk).
OPGAVE 3: INDFLYDELSE PÅ SAMFUNDET
I grupper: Lav en brainstorm på hvordan I kan få mere indflydelse på samfundet? Præsenter jeres bedste ide på klassen.
Brug nedenstående skema.
Ideer (list jeres ideer nedenfor) | Udvælg: Hvilke af jeres ideer kan realiseres? | Udvikle: Vælg den ide, som I mener er mest realistisk at gennemføre. Hvordan skal den gennemføres? Hvad vil det kræve? |
---|---|---|
OPGAVE 4: GRUPPEARBEJDE
I grupper og følg disse trin:
- Brainstorm: Hvilke lovændringer eller vedtagelser har været dækket i medierne for nyligt?
- Vælg en case til at arbejde med den danske lovgivningsproces.
- Brug især infomedia og Folketingets hjemmeside i jeres undersøgelse. Brug casen til at følge, hvordan et lovforslag bevæger sig gennem lovgivningsprocessen. Brug figur 13.4 som kort over processen og tag noter ved hvert punkt.