Forlaget Columbus

Politikkens kernestof

Opgave 1: Hypoteseopgave

I grupper:

Gå ind på www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger.

Vælg et parti at hvor du undersøger vælgervandringerne fra seneste valg til i dag.

Opstil tre hypoteser der kan forklare vælgervandringer hhv. til og fra dit parti. Hver hypotese skal understøttes af en faglig begrundelse, og du skal inddrage taleksempler og viden om vælgernes adfærd.

Opgave 2: Notat

Notatøvelse:

Du er politisk rådgiver for en selvvalgt minister i den aktuelle regering.

Skriv et notat, der indeholder en eller flere strategier for, hvordan partiet kan tiltrække flere vælgere ved næste valg til Folketinget.

I dit notat skal ud inddrage viden teorier om vælgernes adfærd, ideologi og værdi- og fordelingspolitik

Opgave 3: Lav dit eget parti

Lav dit eget politiske parti. Læs tekstboks 7.1. Klassen inddeles i grupper efter segment i Minervamodellen. Nu skal hver gruppe lave deres eget politiske parti der appellerer til deres segment. I arbejdet med jeres parti, skal I komme ind på følgende og huske, at alle partiets holdninger skal adresseres til et bestemt segment:

  • Partiets navn og logo
  • Partiets ideologi (eller blanding af ideologi)
  • Strategiske overvejelser (inddrag minimum en teori om vælgernes adfærd)
  • Partiets holdning til
    • Statens rolle
    • Markedets rolle
    • Civilsamfundets rolle
    • Skattens størrelse
    • Uddannelse og arbejde
    • Og andre ting der kan sige noget om partiets holdning til det gode liv og hvordan partiet søger at opfylde vælgernes behov

Fremlæggelse på klassen.

Opgave 4: Besvar spørgsmålene

Læs artiklen.

Spørgsmål:

  1. Hvordan har de politiske skillelinjer ændre sig fra et ”endimensionelt rum”?
  2. Hvorfor er det ”svært at mobilisere vælgere på en midterdagsorden”?
  3. Hvad karakteriserer, ifølge artiklen, vælgernes adfærd? Inddrag her begreber som kernevælger og marginalvælger.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)