Opgave 1: Gruppeopgave
• I grupper:
• Læs artiklen: Her er de mest magtfulde personer i Danmark, TV2
- Hvad karakteriserer de personer, der ligger i toppen af de forskellige lister?
- Hvad er årsagerne til at de pågældende personer er så højt placeret? Altså: hvilken type magt har de?
- Hvor er det mest magtfulde personer bosat? – er dette et problem?
- Artiklen er fra 2019. Diskutér hvordan listen ville se ud i dag. Hvilke personer rykker op eller ned af listen? Er der nye personer på listen. Lav jeres egen top-10 og præsenter for klassen. For hver personer på jeres liste skal I kunne argumentere for jeres placering af personen, og hvilken magttype personen har.
- I præsenterer jeres liste på klassen.
Opgave 2: Magt
Hvem har magten på jeres gymnasium?
I grupper lav en magtundersøgelse lokalt på jeres gymnasium. Lav en top 10 over de mest magtfulde på jeres skole. Følg disse trin:
- Trin 1: Definér først hvilke magtformer i vil undersøge.
- Trin 2: Hvordan vil I definere, hvem der er mest magtfuld. Er det netværk (f.eks. Facebook), ansvarsområder, løn?
- Trin 3: Lav jeres liste, og præsenter på klassen
Opgave 3: Magtbegreb
Gruppe af 2-3: Opfør i grupper et magtbegreb. Resten af klassen skal gætte hvilket.