Forlaget Columbus

Politikkens kernestof

Opgave 1: Undersøgelses- og diskussionsopgave

  • Undersøg i grupper hvad der dominerer mediernes dagsordener på for eksempel DR, TV2, Politiken, Berlingske, Jyllands-Posten, BT eller Ekstra Bladet.
  • Hvordan og på hvilken måde, er nyhedskriterierne i spil ved de historier der dominerer mediernes dagsorden.
  • Diskuter med en i gruppen - hvordan I synes, at politikerne har kommunikeret om disse sager eller emner, herunder om I synes de har benyttet sig af forskellige former for spin til at placere sig i bedre position over for befolkningen/vælgerne.

Opgave 2: Hypoteseopgave

Læs tekstboks 8.2.

Opstil, i grupper af 2-3 pers., en eller to hypoteser på baggrund af de beskrevne teorier (Kanyle-, Totrins- etc) om måden vi modtager vores oplysninger fra medierne på.

Undersøg jeres hypotese (-r): Undersøgelsen skal indeholde 2-3 interviews.

Interviews skal optages, idet i næste time skal arbejde med at formidle jeres resultat med udgangspunkt i nyhedskriterierne!

Formidling: I skal herefter formidle resultatet af jeres undersøgelsen. Jeres formidling skal vinkles efter nyhedskriterierne.

Jeres formidlingsmetode (podcast, vodcast el. andet) vælger i selv.

Opgave 3: Læs og besvar

Læs artiklen.

Spørgsmål:

  1. Hvorfor har sociale medier, ifølge artiklen, ikke den store samfundsmæssige betydning?
  2. Hvad karakteriserer vores adfærd på de sociale medier?
  3. Hvad karakteriserer vores holdningsdannelse på sociale medier?
  4. Opstil en model der, på baggrund af artiklen, forklare sociale medieres betydning for vores holdningsdannelse.

 

Opgave 4: Hypotese

  1. Hvad kan der af tabellen nedenfor, udledes om danskernes brug af medier?
  2. Opstil tre hypoteser der forklarer danskernes brug af medier i tabellen nedefor. Hver hypotese skal understøttes af en faglige begrundelse.
Forlaget Columbus Tabel: Hvilke medietyper anvender borgerne? Procentandel inden for de sociodemografiske grupper, der anvender medietyperne. Procent-tallene summerer ikke til 100, da borgerne kan bruge mange medietyper

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)