Øvelse til 3.2: Fake news
- Læs artiklen ”Sådan undergraver fake news og konspirationer demokratiet”
- Diskuter på baggrund af artiklen, om fake news er et demokratisk problem og hvordan man kan begrænse udbredelsen af fake news
Øvelse til 3.2: Træning i at bruge Infomedia
1. Repeter retningslinjerne for at søge i Infomedia og find artiklen i vedhæftede dokument. Du skal finde overskrift, dato og hvilket medie den er bragt i. Artiklen kan ikke googles.Øvelse til 3.3 og 3.4: Argumentationsanalyse og diskursanalyse
- Læs de to artikler: ”Selvfølgelig er hævnporno aldrig offerets egen skyld” og ”’Jeg vidste godt, at da først videoerne var blevet delt på nettet, ville ingen kunne gøre noget ved det’”
- Find påstand, belæg, hjemmel, gendrivelse og rygdækning i debatindlægget fra Karen Ellemann. Husk dokumentation i teksten
- Undersøg i begge tekster, hvilke diskurser der gør sig gældende. Brug redskaberne fra diskursanalysen, dvs. nodalpunkt, moment, flydende betegnere, differens og antagonisme
- Diskuter, hvilke diskurser omkring hævnporno, der har hegemoni
- Overvej med inddragelse af artiklen ”Rigsadvokaten erkender: Vi har ikke været skarpe nok på hævnporno”, om der er sket en ændring i hvilke diskurser, der har hegemoni