Forlaget Columbus

Metodebogen

Øvelse til afsnit 6.2:

  1. Vælg et tema i klassen, som kan bruges til at lave observation (og som er gennemgået i undervisningen)
  2. Lav en fælles opsamling på relevante teorier og begreber, der knytter sig til det valgte tema
  3. Gruppevis skal I udforme en problemformulering, som gør det muligt at bruge teori og begreber fra forløbet
  4. Gruppevis laves en operationalisering (se figur 6.1 og 6.2), samt overvejelser om, hvilken rolle, man skal indtage i observationen
  5. Grupperne udformer et observationsskema (se figur 6.3) og gennemfører observationen. Husk at gøre overvejelser om, hvordan I vil dokumentere jeres observationer undervejs
  6. Der samles op på resultaterne fra observationen ved hjælp af et display (se figur 6.5)

Til læreren: Evt. kan man bruge samme fremgangsmåde i operationaliseringen som beskrevet i øvelsen 5.2. I stedet for at lave en spørgeguide udvikles et observationsskema.

Øvelse til afsnit 6.3: Observation af kønsroller på gymnasiet og i undervisningen

  1. I skal lave en undersøgelse af kønsroller på gymnasiet og i undervisningen ved hjælp af kvalitativ og kvantitativ observation.
  2. Først kan I lave kvantitative observationer: Hvordan er kønsfordelingen på lærerværelset? Er der forskel på, hvilke fag mænd og kvinder underviser i? Kig dernæst på skolens ledelse: Hvordan er fordelingen mellem mænd og kvinder i ledelsen? Er der forskel på, hvilke typer poster mænd og kvinder sidder på i ledelsen? Ligeledes kan I gøre jer overvejelser om kønsfordelingen på studieretningerne: Er der forskel på, hvilke studieretninger mænd og kvinder vælger?
  3. Dernæst skal I lave en kvalitativ observation af kønnene i undervisningen. Det mest oplagte er at besøge en klasse og en lærer I ikke kender på forhånd – er der forskel på, hvor meget mænd og kvinder taler i undervisningen? Er der forskel på kønnenes kropssprog? Er der forskel på, hvordan læreren taler til mænd og kvinder? Andre observationer kan også være meget relevante. Gør jer overvejelser om, hvordan I bedst tager noter undervejs i observationen
  4. Opstil jeres resultater i et display som illustreret i figur 6.5 og diskuter i klassen, hvorfor der er forskelle – hvis der kan udledes mønstre på baggrund af jeres observationer (brug evt. display som foreslået i øvelse 6.4)
  5. Diskuter styrker og svagheder ved kvantitative og kvalitative observationer med inddragelse af forskningskriterierne generaliserbarhed, reliabilitet og validitet (se kapitel 8). Overvej også, hvordan kombinationen af de to metoder kan styrke jeres resultater

Øvelse til afsnit 6.5:

  1. Brug case 3 i øvelsen til afsnit 5.5, der omhandler et antropologisk feltstudie af pårørende i den intensive afdeling til at diskutere styrker og svagheder ved observation som metode

Øvelse til afsnit 6.6: Marketing-kneb i politiske undersøgelser

  1. Læs artiklen ”Politiske holdninger afsløret med marketing-kneb
  2. Forklar Sigge Winthers metodiske tilgang
  3. Diskuter fordele og ulemper ved at bruge marketing-kneb til at afdække politisk tilhørsforhold. Inddrag din viden om kvalitativ og kvantitativ metode, samt deres styrker og svagheder.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)