Forlaget Columbus

Metodebogen

Tjek på lektien: Afsnit 6.1, 6.2 og 6.3: Hvad er observation; hvordan forbereder man sin observation og hvordan gennemfører man sin observation?

  1. Hvad er observation? Giv eksempler
  2. Hvad er en operationalisering?
  3. Forklar med inddragelse af figur 6.2, hvordan man operationaliserer sine teoretiske spørgsmål til brug i en observation
  4. Redegør for de fire rolle, som man kan indtage i en observation
  5. Diskuter, hvilke fordele og ulemper, der er ved de forskellige roller i observation
  6. Hvordan laver man et observationsskema?
  7. Diskuter fordele og ulemper ved at bruge et observationsskema
  8. Hvordan laver man en kvantitativ observation?

Tjek på lektien: Afsnit 6.4, 6.5 og 6.6: Hvordan efterbehandler man sine data; hvad er styrker og svagheder ved observation og Hvordan kan eksperimenter bruges i samfundsfag?

  1. Hvad vil det sige at kode sine data fra en observation?
  2. Forklar, hvordan man bruger hoved- og underkoder i efterbehandlingen af en observation
  3. Diskuter, hvilke faldgruber man skal være opmærksom på i kodningen af sin observation. Inddrag gerne begreberne validitet og reliabilitet
  4. Hvad er et display er og hvordan bruger man et display i praksis?
  5. Diskuter styrker og svagheder ved observation, inddrag pointer fra afsnit 5.5
  6. Hvordan kan man bruge eksperimenter i samfundsfag?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)