Forlaget Columbus

Kapitel 2: Dansk udenrigspolitik gennem tiden

Lektiespørgsmål

Klassen opdeles i seks grupper, som hver især får ansvaret for en udenrigspolitisk periode/strategi. Skriv stikord til de vigtigste ting, der sker i jeres periode, og overvej, hvilken rute på rutekortet, der bedst betegner perioden. Studér desuden begrebsboksen grundigt på side 15.

Alle læser den første side i kapitel 2 (case og tekstboks).

  • Gruppe 1 har desuden ansvaret for at læse om dansk udenrigspolitik fra 1945-1989
  • Gruppe 2 har desuden ansvaret for at læse om dansk udenrigspolitik fra 1990-2001
  • Gruppe 3 har desuden ansvaret for at læse om dansk udenrigspolitik fra 2001-2014
  • Gruppe 4 har desuden ansvaret for at læse om Peter Taksøes udenrigspolitiske strategi
  • Gruppe 5 har desuden ansvaret for at læse om Jeppe Kofods udenrigspolitiske strategi
  • Gruppe 6 har desuden ansvaret for at læse om Lars Løkke Rasmussens pragmatiske idealisme

 

Øvelser i timen

  1. Gruppen mødes og diskuterer det, de har skrevet ned om perioden/strategien. Gruppen skal desuden, så vidt det er muligt, finde billeder og små videoklip, som viser begivenheder fra perioden, og tegne deres rute ind på rutekortet. Gruppen overvejer også, hvorfor ruten blev valgt af den danske regering samt fordele og ulemper ved valget af rute. Her inddrages P-modellen fra kapitel 1. Grupperne får resten af blokkens tid til at arbejde med projektet.
  2. I blok 2 fremlægger gruppen deres resultater for resten af klassen. Rutekortet fremvises med den indtegnede rute, billeder og videoklip vises, og øvelsen afsluttes med, at hver elev i klassen vælger deres ”favoritrute”, som vedkommende ville vælge, hvis han eller hun var udenrigsminister i dag og skulle lægge en dansk strategi for at håndtere krigen i Ukraine.
  3. Slut af med at se det første afsnit af dokumentarserien ”Velkommen til frontlinjen” på DR1 (sendt på DR i 2025).

Den konkrete opgave til grupperne kunne lyde:

Produktkrav:

  1. I skal klarlægge jeres rute på rutekortet og dokumentere hvert stop med citater eller eksempler.
  2. Skriv en kort beskrivelse af jeres rute, som de andre grupper kan anvende til eksamen.
  3. Kom med eksempler på jeres rute enten vha. billeder eller korte videoer.
  4. Forklar årsagerne til valget af ruten ved at anvende P-modellen.
  5. I skal fremlægge jeres resultater i næste blok på maks. 10 minutter og være klar til et par uddybende spørgsmål fra jeres opponentgruppe.
  6. I skal stille jer ved og vise ruten på de udprintet poster på gulvet.

Blok 2.5: Fremlæggelse

Vi arbejder videre med de udenrigspolitiske strategier fra sidst, og I fremlægger jeres rute og overvejelser for de andre i klassen.

Lektien er at gøre jeres oplæg helt færdigt, så I er klar til at fremlægge jeres udenrigspolitiske rute samt jeres overvejelser om P-modellen for de andre (se opgavebeskrivelsen fra forrige lektion). Husk desuden at have billeder og videoklip helt på plads inden fremlæggelsen.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)