Forlaget Columbus

Blå danmarkshistorier

Opgave 4.1 – 1.Verdenskrig: Sandt eller falsk?

Hvilke af følgende udsagn om 1. Verdenskrig er rigtige:

  1. Krigen varede fra 1908-1912
  2. I konflikten stod tripple-ententen og dets allierede over for centralmagterne og deres allierede
  3. Danmark var allieret med tripple-ententen
  4. Der blev kæmpet til lands, til vands og i luften
  5. De fleste militære og civile tab skete i kampen til søs
  6. De krigsførende lande udkæmpede krigen med gammelkendte teknologier
  7. Hovedparten af krigshandlingerne foregik i Europa, men der blev også kæmpet på andre kontinenter
  8. Danmark var neutralt under 1.Verdenskrig og søgte en balancegang i forhold til Storbritannien og Tyskland ved bl.a. at levere fødevareforsyninger til begge sider.

Opgave 4.2 – Krigens vilkår til søs

Vurder følgende udsagn og find ud af, om det kan passe at….

  1. fra briternes side handlede det om at blokere fødevarer og råstoffer i at nå frem til den tyske befolkning og krigsproduktion og derigennem udsulte og isolere Tyskland
  2. til søs satsede tyskerne på ubådsangreb, der skulle forhindre forsyninger i at nå frem til de britiske øer
  3. allerede fra krigens begyndelse førte man fra tysk side uindskrænket ubådskrig, hvor også neutrale fartøjer bevidst blev sænket
  4. indtil Tyskland skiftede militærstrategi til uindskrænket ubådskrig, var de danske tab til søs mindre end i de senere år af krigen
  5. at der i starten af krigen blev udvist større ’ridderlighed’ fra de tyske ubådskaptajner
  6. at det ofte aldrig blev opklaret, hvad der var sket, når skibe gik ned under krigen
  7. angrebene på handelsskibe og fiskerifartøjer medførte en del anti-britiske følelser blandt de danske søfolk
  8. krigssejlersyndromet kan sidestilles med, hvad man i dag kalder for en posttraumatisk stresslidelse (PTSD)
  9. risikoen for at påsejle en mine var ikke så stor, da der forelå præcise kort over placeringen af minerne
  10. sejladsen med varer og passagerer steg voldsomt, da man nåede mere, fordi man skulle skynde sig i konvojsejlads og samtidig komme hurtigt igennem minefelter.

Opgave 4.3 – Regulering af søfarten under verdenskrigene

Under de to verdenskrige greb den danske stat aktivt ind i økonomien af udenrigspolitiske hensyn og for at sikre forsyningssikkerheden. Men hvilke konkrete tiltag lavede den danske stat specifikt i forhold til dansk søfart?

  1. Tildelte brændstof til udvalgte rederier, så de kunne sejle
  2. Oprettede et fragtnævn, der koordinerede og regulerede søfarten
  3. Afskaffede skattepligten for de danske rederier
  4. Stillede kapital til rådighed, så der kunne oprettes de nødvendige krigsforsikringer for de skibe der ville sejle
  5. Bestemte maksimalpriser på visse fragtruter
  6. Tvangsudskrev bønder og industriarbejdere til at sejle med skibene
  7. Sørgede for at der var skibe nok til kunne klare eksportsejladsen til Storbritannien.

Opgave 4.4 – Mellemkrigstiden

Hvilke af følgende udsagn er rigtige?

  1. 1.Verdenskrig blev efterfulgt af et kortvarigt økonomisk opsving, som også kom søfartserhvervet til gode
  2. Perioden 1919-1939 var præget af stærke spændinger mellem demokratiske og autoritære ideologier
  3. I Danmark bakkede et stort flertal af befolkningen op om det parlamentariske demokrati inklusiv de største dominerende partier
  4. 1930’erne var præget af et stærkt globalt økonomisk opsving og en stigende verdenshandel, efterspørgsel og produktion, der pressede arbejdsløsheden i bund i Danmark
  5. Staterne indførte en række protektionistiske tiltag, der bidrog til at verdenshandlen blev liberaliseret
  6. Skiftende danske regeringer førte en neutralitetspolitik, hvor landet tilpassede sig de europæiske stormagter, nedrustede og søgte internationalt samarbejde gennem Folkeforbundet
  7. I mellemkrigstiden arbejdede der på tidspunkter mellem 12.000-14.000 på de danske skibsværfter
  8. Set i forhold til udlandet var skibene i den danske handelsflåde relativ nye og moderne
  9. Rederierne var i 1930’erne presset af en faldende landbrugseksport og fragtpriser
  10. Søfarten var dels præget af uenigheder mellem rederierne og de faglige organisationer og dels af uenigheder mellem socialdemokrater og kommunister
  11. Søfolk i den danske handelsflåde fik generelt store lønstigninger og nedsat arbejdstid i 1930’erne
  12. Danske søfolk udgjorde et stort mindretal blandt de danskere, som deltog i den spanske borgerkrig.

Opgave 4.5 – Samarbejde og modstand

Hvilke af følgende udsagn om besættelsestiden er sande?

  1. Danmark blev invaderet af Tyskland d. 9. april 1940 og overgav sig efter kort tid og spredte kampe til den tyske besættelsesmagt
  2. Den tyske besættelse handlede først og fremmest om at bruge Danmark som et springbræt til en invasion af Sverige
  3. Den danske orlogsflådes skibe blev stort set alle sænket i forbindelse med den tyske invasion
  4. Det Danske Råd i London var uenig i den førte politik fra den siddende danske regering
  5. Frem til d. 29. august 1943 blev landet formelt styret af brede samlingsregeringer, der indgik i et samarbejde med de tyske myndigheder
  6. De fleste danske handelsskibe søgte ved besættelsen mod fransk eller spansk havn
  7. Flere tusinde danske sømænd valgte at sejle for de allierede under 2.Verdenskrig og var væk fra deres familier i flere år
  8. Den danske stat sørgede for løn- eller arbejdsunderstøttelse til de sømænd som enten sejlede for de allierede eller var blevet arbejdsløse, da de afmønstrede
  9. Blandt de sømænd som sejlede på danske handelsskibe under tysk kontrol, enten i indre danske farvande eller længere bort, så man ikke noget tab af menneskeliv
  10. Mange danske søfolk blev under krigen ramt af krigssejlersyndromet, en lidelse som kan sidestilles med posttraumatisk stresslidelse (PTSD)
  11. Langt ind i 2.Verdenskrig anså de allierede Danmark for at være for venligtsindet over for Tyskland
  12. Fra slutningen af august 1943 blev landet administreret af den danske centraladministration under det såkaldte departementsstyre, der stod til regnskab for den tyske værnemagt
  13. Det var den danske regering, der udstedte ordren om at sænke den danske orlogsflåde, da samarbejdspolitikken brød sammen.
  14. Krigssejlernes indsats, modstandsbevægelsens sabotageaktioner, den folkelige opstand mod tyskerne og bruddet med samarbejdspolitikken i 1943, sænkningen af orlogsflåden og redningsaktionen af jøderne bidrog til, at Danmark havnede på den ’rigtige side af historien’
  15. Danske småbåde bidrog i stor stil til, at langt de fleste danske jøder i al hemmelighed blev sejlet i sikkerhed i Sverige.

Opgave 4.6 – Søfartens omdømme

Er det rigtigt, at…

  1. ca. 6500 danske sømænd sejlede for de allierede under 2.Verdenskrig?
  2. befolkningen til lands generelt så ned på søfartserhvervet efter de to verdenskrige?
  3. de danske handelsskibe sejlede under Dannebrog i deres tjeneste for de allierede?
  4. de britiske myndigheder i begyndelsen af krigen var mistroiske over for de danske krigssejlere?
  5. danske sømænd udelukkende gik i allieret tjeneste af idealistiske årsager?
  6. en del danske sømænd også døde under angreb fra de allierede styrker?
  7. hjemmehørende danske skibe under 2.Verdenskrig sejlede med fødevareforsyninger til Tyskland og transporterede tyske tropper under tvang?
  8. man blandt danske søfolk efter de to verdenskrige ikke altid følte, at man fik nok anerkendelse for sin indsats?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)