Opgave 3.1: Hvilke produkter?
Hvilke af følgende varer udgjorde størstedelen af samhandlen mellem Storbritannien og Danmark i slutningen af 1800-tallet?
- Medicin
- Korn
- Uld
- Kul
- Industriredskaber
- Gummi
- Smør
- Blomster
- Bacon
- Æg
Opgave 3.2: Maritimt miljø?
Hvilke provinsbyer var i starten af 1900-tallet stadig maritime centre?
- København
- Slagelse
- Esbjerg
- Dragør
- Århus
- Fanø
- Ålborg
- Marstal
- Svendborg
- Rudkøbing
Opgave 3.3: Årsager til dampskibenes succes
Fra 1870’erne og frem vinder dampskibene i stigende grad frem på bekostning af sejlskibene. Hvilke konkurrencemæssige fordele havde dampskibene?
- De var billigere
- De var hurtigere
- De kunne sejle i modvind
- Sejladsen var nemmere at planlægge
- De var mindre og kunne nemmere komme ind i primitive havne
- De var nemmere at manøvrere
- Der var store kulforekomster overalt i Danmark
Opgave 3.4: Faglige kampe
Sømændenes og redernes faglige organisationer var involveret i en række faglige kampe omkring århundredeskiftet. Hvem af parterne kunne bruge følgende faglige våben?
- Skruer
- Lockout
- Sortlistning
- Strejkevagter
- Bruge skruebrækkere
- Få ordens – og politimagten til at gribe ind
Opgave 3.5: Imperialisme: Hvilke årsager?
Perioden 1870-1914 bliver ofte kaldt for imperialismens tidsalder. En række europæiske stormagter underlagde sig kontrollen med store områder i Afrika og Asien, enten direkte eller indirekte. Hvilke af følgende faktorer bidrog til og muliggjorde denne udvikling?
- Behovet for råvarer
- Medicinske fremskridt, der gjorde det nemmere at overleve i tropiske områder
- Telegrafen og jernbanens fremskridt
- Et ønske fra 14 konger i Afrika om at blive civiliseret
- Ønsket om at skabe nye markeder, hvor industriprodukter kunne afsættes
- Udviklingen af nye våbenteknologier, herunder maskingeværet
- Behovet for national stolthed
- Danmark solgte sine kolonier
- Stormagtsrivalisering
- Ønske om at gøre hedninge til kristne
- Dampskibsrevolutionen