Opgave 5.1 – Årsager til globaliseringen
Globaliseringsprocesserne strækker sig mange århundreder tilbage, men efter 2.Verdenskrig blev de forstærket og verden blev knyttet stadigt tættere sammen i en indbyrdes afhængighed. Overvej om nedenstående faktorer har bidraget til denne udvikling.
- Internationalt samarbejde om fjernelse af handelshindringer.
- Kraftige produktivitetsstigninger inden for landbrug og industri.
- De fleste lande sætter deres toldsatser op.
- Et stabilt internationalt valutasystem.
- Lave transportomkostninger.
- Adgang til billig energi.
- Standardisering inden for international transport.
- Opsplitning af produktionsprocesserne.
- Nye kommunikationsteknologier.
- Oprustning i en række lande.
- En række asiatiske lande oplever høj økonomisk vækst og bliver i større omfang integreret i verdenshandlen.
Opgave 5.2 – Handelshindringer?
Lande kan vælge at bruge handelshindringer, bl.a. for at beskytte arbejdspladser, brancher eller betalingsbalancen. Hvilke af følgende er eksempler på handelshindringer?
- Toldsatser
- Importkvoter
- Indkomstskat
- Tekniske handelshindringer
- Statsstøtte
Opgave 5.3 – En revolution inden for transport
Hvilke følgende udsagn om udviklingen inden for transport er rigtige?
- Rederier tilbyder i dag ikke kun søtransport, men er i stigende grad også involveret i landtransport.
- Gaffeltrucks, kraner og computerstyring har minimeret tiden, der går med at laste og lodse.
- Ca. 80 % af den globale transport udgøres af olie.
- Automatiske navigationssystemer, specialiserede skibe og højere gennemsnitsfart har medvirket til effektivisering af søtransporten.
- Meget stykgods bliver i dag transporteret i containere.
- Den teknologiske udvikling på skibene har medført at besætningerne på skibene generelt er blevet større.
Opgave 5.4 – Ændringer i livsformer og erhverv
Hvilke af følgende udsagn er sande?
- Påmønstringsperioderne for danske sømænd er blevet længere.
- Det fysiske arbejdsmiljø er blevet forværret.
- De fleste danske søfolk på langfart bor i fællesrum.
- Mange arbejdsfunktioner ombord er blevet automatiseret.
- Der er sket et generelt velfærdsløft på skibene i den danske handelsflåde.
- På en række skibe i handelsflåden eksisterer der skibsklubber, som har til formål at forøge velfærden og den sociale trivsel.
- Søfolk der sejler på skibe registreret i det danske internationale skibsregister, skal ikke betale normal indkomstskat.
- Højtuddannede skibsofficerer udgør i dag, en procentvis mindre andel af besætningerne end tidligere.
- Der er sket en vis opblødning i de sociale hierarkier og omgangsformen, og fysisk afstraffelse er ikke længere tilladt.
- Danske søfolk har fået bedre muligheder for at optjene og afspadsere fridøgn og ferie.
- Havneopholdene i forbindelse med lastning og lodsning er blevet forkortet.
- Blandt søfolk er der i dag brug for en ny type sømandsfærdigheder.
- En stor del af stillingerne på de danske handelsskibe er blevet overtaget af udlændinge.
- En række rederier har registreret dele af deres skibsflåder i udlandet, hvor de sejler under bekvemmelighedsflag.
- Det er blevet muligt for danske rederier at indgå overenskomster med udenlandske fagforeninger, så udenlandske søfolk på danske skibe arbejder efter lokale overenskomstvilkår i deres hjemland.
Opgave 5.5 – Danske rederier
Hvilke af følgende virksomheder er eksempler på eksisterende danske rederier?
- Mærsk
- DFDS
- Lauritzen
- TORM
- ØK
Opgave 5.6 – Globaliseringens konsekvenser
Globaliseringen og den øgede internationale konkurrence har medført en række konsekvenser for den maritime sektor. Hvilke af følgende udsagn er sande?
- Dansk skibsværftsindustri har måttet opgive at bygge store skibe til danske rederier og verdensmarkedet.
- En række medarbejdere på skibsværfterne har fundet anden beskæftigelse inden for service – og vedligeholdelses virksomheder og Offshore industrien.
- De danske rederier har haft nytte af DIS-ordningen.
- Det er blevet mere almindeligt, at rederierne leaser og opererer skibene, men ikke ejer dem alle.
- Den samlede tonnage og antal skibe i den danske handelsflåde er fordelt ret ligeligt på en række små rederier.
- Der er kommet flere danske menige søfolk i handelsflåden.
- Danske rederier bruger stort set udelukkende danske skibsofficerer i dag.
Opgave 5.7 – Nye udfordringer
Hvilke af følgende er eksempler på udfordringer, som søfarten kan eller vil stå over for i fremtiden?
- Klima - og miljøproblemer
- Generelt mindre vind
- Protektionisme og handelskrige
- Fortsat automatisering
- Havnelukninger
- Covid-19 krisen
- Flygtninge
- Pirater
- Manglende kommunikationsmuligheder