Øvelser til kapitel 1
- 1. Diskuter følgende citater - hvad betyder de, og er du enig i synspunkterne?: "Det er sejrherrerne, der skriver historien."
- Talemåde "Den, der kontrollorer fortiden, kontrollerer også fremtiden. Den, der kontrollorer nutiden, kontrollerer også fortiden." George Orwell, 1984
- "Intet er faktisk sket, før du har beskrevet det." Virginia Wolf
- 2. Undersøg, hvilke(t) historiesyn der kommer til udtryk i denne tekst: "Ungdommen i dag er en generation af brokkehoveder".
- 3. Undersøg, hvilke erindringspolitiske hensigter der ligger til grund for historieundervisningen i folkeskolen.
- 4. Undersøg, hvilke erindringspolitiske hensigter der ligger til grund for historieundervisningen i gymnasiet.
- 5. Lav en tegning i stil med figuren på s. 21, der illustrerer Helle Thorning-Schmidts argument i denne artikel: "Thornings forsvar: Klassisk socialdemokratisk politik".
- 6. Find påstand, belæg og hjemmel i Venstre-politikeren Søren Pinds udtalelser som SF'eren Ole Sohn. Diskuter, om der er belæg for Søren Pinds påstande om Ole Sohn, og om I er enige i den hjemmel, Søren Pind lægger til grund for argumentationen. Her kan du læse mere om påstand, belæg og hjemmel (Toulmins argumentationsmodel)
- 7. Påvis fag- og populærhistoriske træk ved tv-serien "Vikings", som den præsenteres ved instruktøren i denne artikel. Overvej, hvorfor instruktøren vælger at præsentere perioden, som han gør, og hvordan serien kan appellere til nutidens seere. 8. Brug begreberne kollektiv erindring, erindringspolitik og historiebevidsthed til at undersøge billederne og filmklippene herunder.