Forlaget Columbus

Fra fortid til historie, 2. udgave

Øvelser til kapitel 4

Opgave 1

  • a. Læs artiklen om "11. september - Israel den virkelige årsag til terror mod USA".
  • b. Hvilke alternative fortællinger om begivenhederne 11. september 2001 præsenteres?
  • c. Hvordan forholder forfatteren sig til Osama bin Laden og Al Qaedas rolle?
  • e. Prøv at indkredse afsenderes historiebevidsthed:
    • Hvilke(n) fortidsfortolkning(er) præsenteres i teksten?
    • Hvilke(n) nutidsforståelse(er) præsenteres i teksten?
    • Hvilke(n) fremtidsforventning(er) præsenteres i teksten?
  • f. Diskuter, om artiklens budskab er pseudohistorie.

Opgave 2

Opgave 3

  • a. Se de første 15 minutter af filmen "Mørkets lakajer"
  • b. Hvilket formål har teksterne, der vises i starten af filmen?
  • c. Hvilke forskellige typer af materiale og dokumentation anvendes i filmen?
  • d. Hvordan fortolkes terrorlovningen efter 11. september 2001 i filmen? Hvordan begrundes og underbygges dette synspunkt?
  • e. Hvordan præsenteres og fremsættes filmens alternative forklaring på terrorangrebet 11. september 2001?
  • f. Hvordan beskrives udviklingen på mediemarkedet og hvilken betydning har dette for filmens alternative forklaring og dennes udbredelse?
  • g. Hvilken rolle spiller ekspertvidner i filmens fortolkning? Undersøg fx Niels Harrit og diskuter, hvorvidt hans påstande er troværdige.
  • h. Hvordan bruges skepsis og tvivl i filmens fremstilling?
  • i. Hvad er en "False flag"-operation? Hvorfor inddrager filmen dette fænomen?
  • j. Diskuter på baggrund af spørgeskemaet til pseudohistorie (Fra fortid til historie s. 56) hvorvidt filmens påstande er pseudohistorie.

Opgave 4

  • a. Undersøg Gavin Menzies påstande om hidtil ukendte kinesiske aktiviteter i 1400-tallet, se fx her og her.
  • b. Analyser Menzies påstande med udgangspunkt i Occams ragekniv (Fra fortid til historie s. 89) og boksen s. 91 i Fra fortid til historie.
  • c. Undersøg hvordan og på hvilket grundlag Gavin Menzies påstande afvises på: http://www.1421exposed.com
  • d. Prøv at inddele de forskellige afvisninger i typer og diskuter, hvilke af disse der virker bedst over for folk, der tror på Menzies påstande.

Opgave 5

Opgave 6

  • a. Undersøg den senegalesisk-franske historiker Cheikh Anta Diops særlige synspunkter: http://en.wikipedia.org/wiki/<wbr />Cheikh_Anta_Diop#Views
  • b. Analyser disse med udgangspunkt i boksen om pseudohistorie (bogen s. 91)
  • c. Diskuter Diops anvendelse af kilder og hvorvidt hans påstande kan karakteriseres som pseudohistorie

Opgave 7

  • a. Læs om Kensingtonstenen.
  • b. Hvorfor kan man afvise, at stenen er ægte?
  • c. Hvilken omtolkning af fortid blev forsøgt skabt med Kensingtonstenen?
  • d. Prøv at indkredse afsendernes (altså de som har konstrueret og opsat stenen) historiebevidsthed:
    • Hvilke(n) fortidsfortolkning(er) ligger bag?
    • Hvilke(n) nutidsforståelse(er) ligger bag?
    • Hvilke(n) fremtidsforventning(er) kunne stenen give anledning til?

Opgave 8

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)