Øvelser til kapitel 4
Opgave 1
- a. Læs artiklen om "11. september - Israel den virkelige årsag til terror mod USA".
- b. Hvilke alternative fortællinger om begivenhederne 11. september 2001 præsenteres?
- c. Hvordan forholder forfatteren sig til Osama bin Laden og Al Qaedas rolle?
- e. Prøv at indkredse afsenderes historiebevidsthed:
- Hvilke(n) fortidsfortolkning(er) præsenteres i teksten?
- Hvilke(n) nutidsforståelse(er) præsenteres i teksten?
- Hvilke(n) fremtidsforventning(er) præsenteres i teksten?
- f. Diskuter, om artiklens budskab er pseudohistorie.
Opgave 2
- a. Læs om den påståede baggrund for fundet af "Zions Vises Protokoller".
- b. Anvend "Occams ragekniv" (Fra fortid til historie s. 89) til at diskutere, hvorvidt det er sandsynligt, at dokumentet er ægte.
Opgave 3
- a. Se de første 15 minutter af filmen "Mørkets lakajer"
- b. Hvilket formål har teksterne, der vises i starten af filmen?
- c. Hvilke forskellige typer af materiale og dokumentation anvendes i filmen?
- d. Hvordan fortolkes terrorlovningen efter 11. september 2001 i filmen? Hvordan begrundes og underbygges dette synspunkt?
- e. Hvordan præsenteres og fremsættes filmens alternative forklaring på terrorangrebet 11. september 2001?
- f. Hvordan beskrives udviklingen på mediemarkedet og hvilken betydning har dette for filmens alternative forklaring og dennes udbredelse?
- g. Hvilken rolle spiller ekspertvidner i filmens fortolkning? Undersøg fx Niels Harrit og diskuter, hvorvidt hans påstande er troværdige.
- h. Hvordan bruges skepsis og tvivl i filmens fremstilling?
- i. Hvad er en "False flag"-operation? Hvorfor inddrager filmen dette fænomen?
- j. Diskuter på baggrund af spørgeskemaet til pseudohistorie (Fra fortid til historie s. 56) hvorvidt filmens påstande er pseudohistorie.
Opgave 4
- a. Undersøg Gavin Menzies påstande om hidtil ukendte kinesiske aktiviteter i 1400-tallet, se fx her og her.
- b. Analyser Menzies påstande med udgangspunkt i Occams ragekniv (Fra fortid til historie s. 89) og boksen s. 91 i Fra fortid til historie.
- c. Undersøg hvordan og på hvilket grundlag Gavin Menzies påstande afvises på: http://www.1421exposed.com
- d. Prøv at inddele de forskellige afvisninger i typer og diskuter, hvilke af disse der virker bedst over for folk, der tror på Menzies påstande.
Opgave 5
- a. Undersøg nogle af virkelighedens konspirationer (fx Iran-Contra-affæren, Syfilis-eksperimentet i Tuskagee, Operation Ajax, diverse kup udført af CIA)
- b. Diskuter hvilken rolle disse spiller for konstruktionen af konspirationsteorier i nutiden
Opgave 6
- a. Undersøg den senegalesisk-franske historiker Cheikh Anta Diops særlige synspunkter: http://en.wikipedia.org/wiki/<wbr />Cheikh_Anta_Diop#Views
- b. Analyser disse med udgangspunkt i boksen om pseudohistorie (bogen s. 91)
- c. Diskuter Diops anvendelse af kilder og hvorvidt hans påstande kan karakteriseres som pseudohistorie
Opgave 7
- a. Læs om Kensingtonstenen.
- b. Hvorfor kan man afvise, at stenen er ægte?
- c. Hvilken omtolkning af fortid blev forsøgt skabt med Kensingtonstenen?
- d. Prøv at indkredse afsendernes (altså de som har konstrueret og opsat stenen) historiebevidsthed:
- Hvilke(n) fortidsfortolkning(er) ligger bag?
- Hvilke(n) nutidsforståelse(er) ligger bag?
- Hvilke(n) fremtidsforventning(er) kunne stenen give anledning til?
Opgave 8
- a. Læs omtalen af bogen "Discovery-America-Frederick-
William/dp/3848238632">The Muslim discovery of America " eller de lignende påstande columbus-was-not-the-first-to-cross-the-atlantic/">her . - b. Hvordan omtolkes fortiden i bogen / på hjemmesiden?
- c. Hvilke nutidige interesser kunne der ligge bag disse påstande?
- d. Hvordan begrundes bogens omtolkning af fortid?
- e. Undersøg og analyser påstandene med udgangspunkt i boksen om pseudohistorie (Fra fortid til historie s. 91)