Forlaget Columbus

EU's udfordringer

Øvelse 1.2.1: Forstå EU’s institutioner – til læreren

Formål:

At kunne redegøre for centrale kendetegn ved EU’s vigtige institutioner og at kunne forklare disse kendetegn til andre

Tidsforbrug: 

50 min

Beskrivelse:

Klassen inddeles i fem grupper, der arbejder med én af de fem institutioner. Hver gruppe har 30 min. til at besvare øvelsens spørgsmål om deres institution. 

Derpå dannes nye grupper, så hver gruppe indeholder mindst én repræsentant for arbejdet med hver institution. Eleverne har nu i alt 20 min. til, at hver elev fremlægger svarene på deres spørgsmål for de andre. Hver elev har 4 min. til at fremlægge og grupperne holder selv øje med tiden.

Hvis klassen deles efter tællemetode (nr. 1-5) i det første gruppearbejde, vil eleverne kunne placeres på deres oprindelige pladser til det følgende gruppearbejde, hvor der vil sidde elever fra hver institution ved siden af hinanden.

Forberedelse:

Før timen har læreren forberedt at kunne præsentere øvelsens spørgsmål for eleverne.

Læreren skal også have oprettet et fælles dokument for klassen (f.eks. Google Doc), hvor grupperne kan indsætte deres besvarelser.

Øvelse 1.2.2: Quiz og byt om EU’s institutioner – til læreren

Formål:

At kunne forklare kendetegn ved EU’s centrale institutioner

Tidsforbrug: 

15 min

Beskrivelse:

Eleverne trækker hver et begrebskort og bevæger sig derpå rundt mellem hinanden. Når de finder en makker, stiller de på skift det spørgsmål, der står på deres begrebskort og lader makker besvare spørgsmålet. Når de begge har besvaret spørgsmålet, bytter de kort og finder ny makker. Læreren afslutter øvelsen, mens der endnu er høj intensitet eller når eleverne bliver ved at med få de samme spørgsmål stillet. 

Forberedelse:

Læreren har før timen printet begrebskortene. Vær opmærksom på at printe to-sidet, så kortene har spørgsmål og svar på for- og bagside. Begrebskortene klippes ud.

Øvelse 1.2.3: Er EU demokratisk opbygget? – til læreren

Formål:

At kunne vurdere, hvorvidt EU’s politiske system er tilstrækkeligt demokratisk opbygget og at argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag

Tidsforbrug: 

25 min

Beskrivelse:

Læreren beder eleverne stille sig på en række, der repræsenterer et kontinuum mellem at erklære sig helt enig eller uenig i udsagnet ”EU er demokratisk opbygget”. Det opstillede kontinuum skal se ud som figuren nedenfor.

Eleverne må diskutere indbyrdes, inden de placerer sig. Når alle har placeret sig, spørger læreren enkelte elever om årsagen til deres placering. Derpå fælles (stående) diskussion. Her har læreren også mulighed for at spørge uddybende ind til institutionernes opbygning eller stille opfølgende spørgsmål:

  • Hvor ligger magten i EU? 
  • Hvad mangler for, at EU bliver et demokrati?

Forberedelse:

Mens eleverne arbejder med øvelse 1.2.2, skriver læreren de fem svarkategorier på tavlen eller forbereder visning af kategorierne på projektor.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)