Forlaget Columbus

EU's udfordringer

Øvelse 1.5.1: Argumentér for en EU-vision – til læreren

Formål:

At kunne sætte sig ind i argumentationen bag én af de tre visioner for EU’s legitimitet og kunne fremføre denne argumentation over for andre.

Tidsforbrug: 

30 min

Beskrivelse:

Elever inddeles i grupper, der hver tildeles én af de tre visioner for EU’s legitimitet. Hvis der inddeles seks grupper i alt, kan de tre visioner hver behandles af 2 grupper. Eleverne diskuterer deres tildelte vision og forbereder en argumentation i 20 min. 

Derpå bevæger alle sig individuelt rundt i klassen i 10 min, hvor de skal finde forskellige samtalepartnere, som de udveksler argumentation med. Elever kan med håndtegn af henholdsvis 1, 2 eller 3 fingre vise andre, om de har arbejdet med henholdsvis Majone, Moravscik eller Hix & Føllesdal. Hver elev skal præsentere sin argumentation (og høre en andens) minimum to gange, så hver elev har talt med én person fra hver af de to andre visioner. 

Forberedelse:

Lærer forbereder at kunne præsentere følgende instruktion til eleverne:

”På grundlag af ét af de tre syn på EU’s legitimitet, der præsenteres i afsnit 1.5, skal I forberede et mundtligt oplæg af ca. 1 minuts varighed. Oplægget skal præsentere argumenter for det pågældende syn på EU’s legitimitet og hvordan EU-samarbejdet skal udvikle sig fremover. I skal kunne præsentere jeres argumentation udenad, så I kan indgå og virke overbevisende i en kort dialog med andre.”

Øvelse 1.5.2: Tag stilling til din EU-vision – til læreren

Formål:

At kunne tage stilling til de tre EU-visioner og argumentere ud for egne synspunkter på et fagligt grundlag

Tidsforbrug: 

20 min

Beskrivelse:

Læreren udpeger et trekantet rum i klassen, hvor hvert hjørne repræsenterer én af de tre EU-visioner fra bogens afsnit 1.5. Derpå beder læreren eleverne placere sig i det hjørne, de er mest enige med. Eleverne må diskutere indbyrdes, inden de placerer sig. 

Når alle har placeret sig, spørger læreren enkelte elever i hvert hjørne om årsagen til deres placering og deres foretrukne visioner for EU. Derpå evt. fælles diskussion af EU’s legitimitet som et demokratisk trilemma, hvor ikke alle tre visioner kan forfølges på én gang (jf. figur 1.5.2 s. 69 – ’EU’s demokratiske trilemma’).

Forberedelse:

Ingen

Øvelse 1.5.3: Hvad er europæisk identitet? – Til læreren

Formål:

At kunne argumentere ud fra egne synspunkter på et fagligt grundlag

Tidsforbrug: 

10 min

Beskrivelse:

Øvelsen foregår virtuelt på hjemmesiden Yo Teach, hvor læreren og eleverne kan skrive beskeder i et lukket forum. Fordelen ved dette er, at alle eleverne kan bidrage samtidigt og kommentere hinandens indlæg. Læreren starter øvelsen med et spørgsmål, f.eks. ”Føler du dig europæisk? Hvorfor/hvorfor ikke?” Eleverne får tid til at skrive deres svar på spørgsmålet. Læreren kan følge op med uddybende spørgsmål i chatrummet. Øvelsen foregår i stilhed.

Forberedelse:

Læreren har før timen oprettet et chatrum på Yo Teach (yoteachapp.com) med en titel, som eleverne kan søge frem, når de tilgår hjemmesiden fra deres computere.

Øvelse 1.5.4: EU-parlamentsvalg og europæisk identitet – til læreren

Formål:

At kunne undersøge mønstre i valgdeltagelsen ved EU-parlamentsvalg på tværs af landene og diskutere årsager til samt løsninger på den meget varierende valgdeltagelse på tværs af EU-landene

Tidsforbrug: 

30 min

Beskrivelse:

Eleverne får 10 min. til parvis at undersøge mønstre i Tabel 1.5.1: ’Valgdeltagelse ved EU-parlamentsvalg siden indførelsen af direkte valg. Procent.’

Derpå 20 min. diskussion af muligheder og begrænsninger omkring udviklingen af fælles offentlighed og demoikrati. Bed eleverne komme med løsninger på, hvordan en europæisk identitet kunne styrkes eller forholde sig til, om styrkelsen af en europæisk identitet er vigtig for EU-projektet eller ej

Forberedelse:

Ingen

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)