Øvelse 2.1: Teorier om europæisk integration – til læreren
Formål:
At kunne sætte sig ind i argumentationen bag én af teorierne om europæisk integration og kunne fremføre denne argumentation over for andre.
Tidsforbrug:
60 min
Beskrivelse:
Eleverne arbejder 20 min. i et gruppearbejde omkring en af integrationsteorierne og derpå 20 min. i et nyt gruppearbejde, hvor eleverne i gruppen har arbejdet med forskellige integrationsteorier.
Der afsættes ca. 20 min til fælles opsamling på integrationsteorierne og fælles diskussion af hvilken af integrationsteorierne, der i dag virker mest overbevisende til at forklare EU’s udvikling gennem tiden.
Forberedelse:
Læreren har før timen forberedt grupper i matrix (jf. nedenstående skema), så eleverne i det første gruppearbejde arbejder sammen lodret om at besvare spørgsmålene til hver integrationsteori (opgave A). Lodrette kolonner kan opdeles i flere undergrupper, så eleverne arbejder 3-4 sammen om en teori. I det næste gruppearbejde arbejder eleverne vandret for at besvare spørgsmålene til opgave B.
NB! Læreren kan til- eller fravælge multi-level-governance-teorien, idet eleverne godt fyldestgørende kan inddrage viden om europæisk integration ved den skriftlige eksamen ud fra kendskab til føderalisme, neofunktionalisme og liberal intergovernmentalisme. Multi-level-governance-teorien skal derfor ses som et supplement til den fagligt stærke klasse.