Forlaget Columbus

EU's udfordringer

Øvelse 2.1: Teorier om europæisk integration – til læreren

Formål:

At kunne sætte sig ind i argumentationen bag én af teorierne om europæisk integration og kunne fremføre denne argumentation over for andre.

Tidsforbrug:

60 min

Beskrivelse:

Eleverne arbejder 20 min. i et gruppearbejde omkring en af integrationsteorierne og derpå 20 min. i et nyt gruppearbejde, hvor eleverne i gruppen har arbejdet med forskellige integrationsteorier.

Der afsættes ca. 20 min til fælles opsamling på integrationsteorierne og fælles diskussion af hvilken af integrationsteorierne, der i dag virker mest overbevisende til at forklare EU’s udvikling gennem tiden. 

Forberedelse:

Læreren har før timen forberedt grupper i matrix (jf. nedenstående skema), så eleverne i det første gruppearbejde arbejder sammen lodret om at besvare spørgsmålene til hver integrationsteori (opgave A). Lodrette kolonner kan opdeles i flere undergrupper, så eleverne arbejder 3-4 sammen om en teori. I det næste gruppearbejde arbejder eleverne vandret for at besvare spørgsmålene til opgave B. 

NB! Læreren kan til- eller fravælge multi-level-governance-teorien, idet eleverne godt fyldestgørende kan inddrage viden om europæisk integration ved den skriftlige eksamen ud fra kendskab til føderalisme, neofunktionalisme og liberal intergovernmentalisme. Multi-level-governance-teorien skal derfor ses som et supplement til den fagligt stærke klasse.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)