Forlaget Columbus

EU's udfordringer

Øvelse 1.4.1: EU-skepsis speeddating – til læreren

Formål:

At kunne argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag 

Tidsforbrug:

10 min

Beskrivelse:

Klassen placeres i en rundkreds, hvor halvdelen af eleverne vender ansigtet ind mod midten, mens halvdelen står med ansigtet vende væk fra midten. Alle skal stå over for en samtalepartner.

Når læreren sætter øvelsen i gang, har eleverne 1 min hver til at fortælle den person, de står over for, hvad de mener om følgende:

  • ”Nævn mindst én god ting ved EU. Begrund hvorfor.”
  • ”Nævn mindst én dårlig ting ved EU. Begrund hvorfor.”

Læreren tager tid og siger ’skift’, når tiden for hver elev er brugt og ’roter’, når eleverne skal have ny samtalepartner. Læreren kan vælge, at det ved rotation altid er den yderste cirkel, der roterer en plads til højre eller give ny instruks hver gang. Øvelsen gentages 3-4 gange.

Forberedelse:

Mens eleverne placerer sig i cirklerne, skriver læreren de to spørgsmål op på tavlen eller forbereder visning fra projektor.

Øvelse 1.4.2: Undersøg EU-skepsis – til læreren

Øvelsens formål:

  • At kunne aflæse tabeller og figurer ud fra konkrete nedslag med henblik på at kunne udlede konklusioner om mønstre og sammenhænge
  • At kunne diskutere årsager til EU-skepsis blandt danskerne og europæerne generelt

Tidsforbrug:

60 min.

Øvelsens beskrivelse:

Læreren opdeler klassen, så halvdelen parvist løser opgave A og halvdelen parvist løser opgave B. Når to par er færdige med hver deres opgave, sætter de sig sammen. Først gennemgår de svarene på de to opgaver og løser derpå opgave C i fællesskab.

Eleverne bør bruge minimum 15 min på det parvise arbejde med opgave A og B, men ikke over 20 min, da de også skal bruge minimum 20 min på at fremlægge opgave A og B i grupperne og svare på opgave C.

Der afsættes 20 min. til opsamling, hvor læreren vælger grupper til at fremlægge henholdsvis opgave A og B. Spørgsmål og kommentarer til opgaverne diskuteres fælles sammen med svarene til opgave C.

Forberedelse:

Før timen forbereder læreren at kunne præsentere øvelsens opgaver til eleverne. Her bør det også fremgå, hvorvidt elevernes besvarelse skal formuleres i sammenhængende afsnit eller blot i stikord.

Øvelse 1.4.3: Diskussion af forbeholdene – til læreren

Formål:

  • At kunne tage stilling til fordele og ulemper ved Danmarks EU-forbehold og argumentere ud fra egne synspunkter på et fagligt grundlag.

Tidsforbrug: 

20 min

Beskrivelse:

Læreren beder eleverne stille sig på en række, der repræsenterer et kontinuum mellem at erklære sig enig i ét af følgende udsagn:

  • Udsagn A: ”Forbeholdene bør bevares, så Danmark bevarer formel suverænitet på henholdsvis det økonomiske, det retslige og det forsvarspolitiske område”
  • Udsagn B: ”Forbeholdene bør afskaffes, så Danmark opnår reel suverænitet på henholdsvis det økonomiske, det retslige og det forsvarspolitiske område”

Eleverne må diskutere indbyrdes, inden de placerer sig. Når alle har placeret sig, spørger læreren enkelte elever om årsagen til deres placering. Derpå fælles (stående) diskussion. Her har læreren også mulighed for at spørge uddybende ind til hård og blød EU-skepsis samt formel og reel suverænitet.

Alternativt kan læreren bede eleverne tage stilling til forbeholdene som ét af Folketingets partier på grundlag af de synspunkter, der kommer til udtryk i figur 1.4.6.

Forberedelse:

Mens eleverne arbejder med øvelse 1.4.2 (undersøgelsen af EU-skepsis), skriver læreren de fem svarkategorier på tavlen eller forbereder visning af kategorierne på projektor

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)