Øvelse 2.4: Tag stilling til Kommissionens scenarier – til læreren
Formål:
At eleverne tager stilling til Kommissionens scenarier og argumenter for deres foretrukne scenarie på et fagligt grundlag
Tidsforbrug:
20 min
Beskrivelse:
Læreren beder eleverne stille sig på en række, der repræsenterer et kontinuum mellem de fem scenarier. Det opstillede kontinuum skal se ud som følger:
Eleverne må diskutere indbyrdes, inden de placerer sig. Når alle har placeret sig, spørger læreren enkelte elever i hvert hjørne om årsagen til deres placering og deres foretrukne visioner for EU. Derpå fælles (stående) diskussion af fordele og ulemper ved de forskellige scenarier. Her har læreren også mulighed for at spørge uddybende ind til teorien om differentieret integration.
Forberedelse:
Mens eleverne arbejder med øvelse 2.3 (arbejdsspørgsmål til differentieret integration og Kommissionens scenarier), skriver læreren de fem scenarier på tavlen eller forbereder visning af scenarierne på projektor.