Forlaget Columbus

Sociologibogen

Tjek på lektien

. . . er en række små enkle opgaver, der kan løses ved at læse det tekststykke i bogen som du har fået for. Formålet med tjek-på-lektien-opgaverne er dels at hjælpe med at sætte fokus på det centrale i teksten, dels at sætte tanker i gang forud for undervisningen.

Kapitel 2: Hvordan fungerer sociale systemer?

I dette kapitel introduceres de klassiske sociologer, som senere sociologiske retninger har videreført og forholdt sig til. Der fokuseres på tre hovedspor repræsenteret ved teoretikerne Emilé Durkheim, Max Weber og Karl Marx. Der trækkes desuden linjer fra de klassiske sociologer til moderne tids sociologer. Kapitlet egner sig som introduktion til et undervisningsforløb om sociologi, men kan også anvendes til dybdegående projektarbejde.

2.1 Hvordan så de klassiske sociologer på fremvæksten af det moderne samfund?

  • Forklar med dine egne ord forskellen på det postmoderne samfund og det senmoderne samfund.
  • Hvad havde de klassiske sociologer tilfælles? Hvad undersøgte de alle?
  • Ferdinand Tönnies
    • Definer begrebet Gemeinschaft med dine egne ord. 
    • Hvad kendetegnede ifølge Tönnies livet i Gemeinschaft og relationerne mellem menneskene heri?
    • Definer begrebet Gesellschaft med dine egne ord.
    • Hvad kendetegner ifølge Tönnies livet i Gesellschaft og relationerne mellem menneskene heri?
    • Hvad er ifølge Tönnies roden til en naturlig fællesskabsfølelse mellem mennesker?
    • Hvad er ifølge Tönnies konsekvensen ved livet i Gesellschaft?
    • Forklar med dine egne ord Tönnies kritik af det moderne samfund.
    • Hvordan er Tönnies tanker om det moderne samfund stadig aktuelle i dag?
  • Georg Simmel:
    • Hvad menes der med, at Georg Simmel var mere nuanceret i sine opfattelser end Ferdinand Tönnies?
    • Hvad kendetegner ifølge Simmel storbylivet?
    • Hvad kendetegner ifølge Simmel storbymenneskene og deres relationer?
    • Hvad kan ifølge Simmel være fordelen ved storbylivet og det moderne samfund i forhold til landsbylivet og det førmoderne samfund?
    • Hvad kan ifølge Simmel være ulempen ved storbylivet og det moderne samfund i forhold til landsbylivet og det førmoderne samfund?
  • Emile Durkheim
    • Hvad betyder begrebet mekanisk solidaritet, og hvad udspringer den af?
    • Hvad betyder begrebet organisk solidaritet, og hvad udspringer den af?
    • Hvilken slags solidaritet var dominerende i det førmoderne samfund?
    • Hvilken slags solidaritet er dominerende i det moderne samfund?
    • Hvad betyder fænomenet arbejdsdeling, og hvad er arbejdsdelingens funktion ifølge Durkheim?
    • Hvilken solidaritetsform er et resultat af arbejdsdeling?
    • Hvad mener Durkheim med, at den sociale orden også er en moralsk orden?
    • Hvor kommer normerne ifølge Durkheim fra - menneskene eller samfundet? Begrund dit svar.

2.2 Hvordan mente de klassiske sociologer, at sociologien skulle studere samfundet

Første hovedspor: Durkheim

  • Hvad betyder begrebet metodologisk kollektivisme, og hvordan kan begrebet bruges til at forklare Durkheims tankegang?
  • Hvad betyder begrebet metodologisk individualisme, og hvorfor tilhører Durkheim ikke denne tilgang til sociologi?
  • Hvad mener Durkheim med, at "sociologien skal skille sig af med hverdagslivets formålsforklaringer"?
  • Hvad er ifølge Durkheim sociologiens opgave, og hvilke videnskabsidealer skal sociologien følge?
  • Hvad kendetegner den del af sociologien, som kaldes faktasociologi?
  • Hvad er ifølge Durkheim solidaritetens opgave, og hvorfor er det vigtigt, at de forsvundne klassiske solidaritetsformer afløses af organisk solidaritet i det moderne samfund?
  • Hvad betyder begrebet anomi?
  • Hvordan forklarer Durkheim, at selvmordshyppigheden er større i de protestantiske/calvinske dele af Europa end i de katolske?
  • Hvornår er risikoen for anomi størst?

Andet hovedspor: Weber

  • Hvad betyder 'dikotomi'?
  • Hvilke fire handlingstyper skelner Max Weber imellem?
  • Hvad kendetegner den målrationelle handlingstype?
  • Hvad kendetegner den værdirationelle handlingstype?
  • Hvordan præger målrationaliteten relationerne mellem mennesker?
  • Hvad betyder begrebet sekularisering?
  • Hvorfor kan målrationalitet ifølge Weber på en måde være positiv?
  • Hvad bekymrer Weber ved målrationaliteten?
  • Hvad mener Weber med begrebet rationalitetens jernbur?
  • Hvordan er Webers videnskabsteoretiske standpunkt forskelligt fra eksempelvis Durkheims? Hvorfor repræsenterer Weber og Durkheim hver sit hovedspor i sociologien?
  • Hvem var Wilhelm Dilthey, og hvad mente han var samfundsvidenskabens opgave?
  • Hvad mente Weber med begrebet fortolkende sociologi?
  • Hvorfor kan man betegne Weber som metodologisk individualist?
  • Hvad er en idealtype?
  • Hvilken slags metode brugte Weber især og hvorfor?
  • Hører tro, normer og idealer ifølge Weber hjemme i videnskaben? Hvorfor/hvorfor ikke?

2.3 Hvordan bryder Marx' kritiske sociologi med andre sociologers?

  • Hvorfor kan det diskuteres, om Karl Marx egentlig var sociolog?
  • Hvorfor kaldes marxisme for sociologiens tredje hovedspor?
  • Hvad kunne ifølge Marx forklare overgangen fra det traditionelle til det moderne samfund?
  • Hvad kendetegner samfundstypen feudalisme?
  • Hvad kendetegner samfundstypen kapitalisme?
  • Hvad kendetegner samfundstypen kommunisme?
  • Hvad synes Marx om det moderne samfunds tab af traditioner?
  • Hvad menes der med, at Marx' sociologi er partisk?
  • Skelner Marx mellem "er" og "bør" ligesom mange andre sociologer? Begrund dit svar.
  • Hvad vil Marx gerne forandre ved samfundet?
  • Hvad betyder det, at samfundet er klassedelt?
  • Hvilken betydning har begrebet klassekamp i marxismen?
  • Hvad bestemmer menneskers idéer og interesser?
  • Hvad bestemmer menneskers klassetilhørsforhold?
  • Hvad er produktionsmidler?
  • Hvad betyder begrebet dialektik?
  • Hvad menes der med begreberne basis og overbygning? Se figur 2.7.
  • Hvad betyder begrebet produktionsmåde og hvilke fire produktionsmåder skelner Marx imellem?
  • Forklar hvad figur 2.8 viser. Hvordan kan man kritisere Marx' stadieteori?
  • Hvorfor er kapitalismen ifølge Marx en nødvendig forudsætning for kommunismen?
  • Hvorfor skal vi alligevel fordømme kapitalisme?
  • Hvad kritiserer Marx i sin bog "Kapitalen"?
  • Hvad er ifølge Marx problemet med "den flade empirisme"?
  • Hvordan skal kritisk videnskab analysere samfundet? Brug figur 2.9 som hjælp.
  • Hvad mener Marx at kritisk sociologi skal "afsløre"?
  • Hvad betyder begrebet "merværdi"?
  • Hvad betyder begrebet "fremmedgørelse" (også kaldet fetichisme)?
  • Hvordan "tvinges enkeltkapitalisterne ind i en konstant kamp for at øge merværdien"?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)